Svar: At bide

1. december 2011

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Når små børn som din datter bider, så skyldes det ofte to ting:

1. At det er kærtegn der kammer over

2. At barnet mangler ord til at udtrykke sine følelser

Når kærtegn kammer over, så bider barnet ofte i en situation, hvor man sidder og kæler, nusser og har det dejligt. Pludselig får man et bid i sin skulder, kind eller lår. Jeg plejer at beskrive det som følelsen af "Jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig" og det handler om at jeres datter er så lille, at hun ikke kan styre sig, hun forløber sig og kommer til at bide - i kådhed, glæde og kærlighed til jer. Altså kærtegn der kammer over.

Når det sker i situationer, hvor hun f.eks. får et nej, fordi du stopper hende i noget hun ikke må, så er det mere udtryk for frustration. Hun bider ikke for at gøre dig ondt eller straffe dig, det er ikke bevidst på den måde, men hun bider, fordi hendes krop kommer i oprør. Derfor vil man ofte også se at barnet kan finde på at slå, vride sig, sparke osv. som viser at barnet fysisk er i oprør.

Når børn mangler ord, så reagerer de fysisk. Jeres datter er ikke i stand til at forklare hvordan hun har det på anden måde, end ved at reagere med sin fysik og det er så det hun gør.

Det er meget fint at du markerer med et NEJ! eller AV! ...

Annonce

... når hun gør noget der gør ondt på dig. Det er her en god idé også at sætte hende fra dig, så hun ligesom lærer at hun ikke kan være på skødet, når hun bider. Ved at lade en handling følge med, så husker hun det bedre - og handlingen er altså at flytte hende fra dig samtidig med at du siger nej.

Sker det når I nusser, kæler osv. så må du prøve at stoppe det inden det når så langt, så hun ikke forløber sig, men så det netop bliver den dejlige situation som I begge ønsker :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt aldrig at bære nag, selvom det gør ondt, så er det vigtigt at du glemmer det igen - det gør hun og hun gør det som sagt ikke i en bevidst ond mening. Men naturligvis skal du have lov til at sige NEJ! og AV! og markere, at det her var noget du ikke brød dig om :)

Hvis hun bider fordi hun er sulten, så skal du naturligvis give hende noget at spise og ikke skælde ud eller sætte hende væk. Det er netop vigtigt at anerkende at hun prøver at fortælle dig, at hun har brug for mad, brug for noget at bide i. Så hvis det sker, så skal du sige "er du sulten skat, se her er noget at spise" og så vise hende at du forstår hendes behov :)

Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt forklaring til hvad der sker med jeres datter og hvorfor hun reagerer som hun gør.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far