Svar: Urolig lille pige

24. november 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ditte

Tillykke med din lille datter og velkommen til :)

Det lyder ganske rigtigt som om at hun er en vågen og meget opmærksom pige. Det lyder dog også som om at hun både spiser og sover godt og derfor får de afbræk i løbet af dagen, som hun har behov for og hun lyder umiddelbart til at være en pige i fin trivsel :)

Du spørger om du mon over- eller understimulerer hende og det er altid rigtig svært helt at vurdere, hvor meget der er godt og hvornår det evt. bliver for meget ...

Generelt kan man sige, at mange børn har en periode sidst på dagen, hvor de ofte er mere grædende, mere urolige og også ofte søger brystet mere hyppigt. Og noget af det du skal være opmærksom på her er, at hun i løbet af dagen hører alt. Evnen til at lukke lyde ude, har hun endnu ikke, så måske kan du hjælpe hende til mere ro sidst på dagen, ved at medtænke mere ro dagen igennem.

Når du hører radio, så synger du med på en sang, du godt kan lide, så kommer der noget du ikke hører, så siger de noget interessant som igen fanger din opmærksomhed og så er der igen noget du ikke hører ... Det er den evne din datter ikke har og det betyder at hun hører det hele.

Derfor er det vigtigt at man nogle gange stiller barnet afsides i liften, når det skal sove, så barnet f.eks. står i soveværelset, hvor der er mere ro og ikke sover i stuen. Det er også en god idé at man ikke har tv eller radio eller andet forstyrrende kørende hele tiden, så man på den måde hjælper barnet med at lukke af for lydende. Og hvis du skal lave noget som larmer, så er det også en god idé at lade lillepigen stå i haven og sove imens du gør det du nu skal .. simpelthen for at skåne hende, så hun ikke udsættes for mere larm end højst nødvendigt.

Det er dog ikke sådan at du skal slukke for alt, hun skal ikke vokse op i en "døv verden", så det er vigtigt at du ikke går på listefødder derhjemme. Det er vigtigt at hun kan høre at du er der, at du har de ...

Annonce

... almindelige små hverdagslyde, som også betrygger og beroliger hende - men altså samtidig også medtænke at fjernsyn, radio osv. ikke skal køre hele dagen, at der skal være ro.

Og så er det også vigtigt at du pludrer med hende, tumler med hende og hjælper hende med at være aktiv og på, når hun er vågen. Hun er ved at være en stor pige, spædbarnsperioden er snart slut og hun er en lille baby og dermed også mere aktiv og opmærksom end tidligere. Og dette skal du naturligvis anerkende. Det er her vigtigt at du hele tiden prøver at pejle dig ind på, hvad hun kan lide og synes om, og hvornår hun har brug for en pause.

Når du sidder med hende og hun kikker væk, så skal du lade hende se væk, ikke følge hendes øjne og ikke kræve hendes kontakt. Her skal hun have en pause, hvor hun "bare" ligger og kikker. Og når hun så er parat igen, så søger hun atter dine øjne og du responderer "hej skatterpige, er du klar til at pludre igen ..." osv. og så har I atter tæt kontakt. så det er vigtigt at hun undervejs i jeres kommunikation får lov til at have pauser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange må hun også gerne ligge på tæppet for sig selv, hun kan begynde at ligge under et aktivitetsstativ og kikke på og forsøge at slå ud efter tingene over hende og du behøver ikke være direkte på hende. Andre gange har hun brug for at du har hende hos dig, tumler med hende, lader hende stå på dit skød osv. Det skal være en veksel virkning dagen igennem.

Måske vil hun nyde at komme op i en bæresele, hvor hun kan sidde og kikke ud på verden og opleve og mærke ... Når hun bliver 3 måneder, må hun gerne sidde udad i selen og kikke, når hun er vågen ... :)

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg beskriver hvordan små børn udvikler sig, og især med fokus på deres følelser og behov. Den går fra de første timer efter fødslen og til barnet er 3 år gammelt :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor