Svar: Urolig lille pige
24. november 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte
Tillykke med din lille datter og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om at hun er en vågen og meget opmærksom pige. Det lyder dog også som om at hun både spiser og sover godt og derfor får de afbræk i løbet af dagen, som hun har behov for og hun lyder umiddelbart til at være en pige i fin trivsel :)
Du spørger om du mon over- eller understimulerer hende og det er altid rigtig svært helt at vurdere, hvor meget der er godt og hvornår det evt. bliver for meget ...
Generelt kan man sige, at mange børn har en periode sidst på dagen, hvor de ofte er mere grædende, mere urolige og også ofte søger brystet mere hyppigt. Og noget af det du skal være opmærksom på her er, at hun i løbet af dagen hører alt. Evnen til at lukke lyde ude, har hun endnu ikke, så måske kan du hjælpe hende til mere ro sidst på dagen, ved at medtænke mere ro dagen igennem.
Når du hører radio, så synger du med på en sang, du godt kan lide, så kommer der noget du ikke hører, så siger de noget interessant som igen fanger din opmærksomhed og så er der igen noget du ikke hører ... Det er den evne din datter ikke har og det betyder at hun hører det hele.
Derfor er det vigtigt at man nogle gange stiller barnet afsides i liften, når det skal sove, så barnet f.eks. står i soveværelset, hvor der er mere ro og ikke sover i stuen. Det er også en god idé at man ikke har tv eller radio eller andet forstyrrende kørende hele tiden, så man på den måde hjælper barnet med at lukke af for lydende. Og hvis du skal lave noget som larmer, så er det også en god idé at lade lillepigen stå i haven og sove imens du gør det du nu skal .. simpelthen for at skåne hende, så hun ikke udsættes for mere larm end højst nødvendigt.
Det er dog ikke sådan at du skal slukke for alt, hun skal ikke vokse op i en "døv verden", så det er vigtigt at du ikke går på listefødder derhjemme. Det er vigtigt at hun kan høre at du er der, at du har de almindelige små hverdagslyde, som også betrygger og beroliger hende - men altså samtidig også medtænke at fjernsyn, radio osv. ikke skal køre hele dagen, at der skal være ro.
Og så er det også vigtigt at du pludrer med hende, tumler med hende og hjælper hende med at være aktiv og på, når hun er vågen. Hun er ved at være en stor pige, spædbarnsperioden er snart slut og hun er en lille baby og dermed også mere aktiv og opmærksom end tidligere. Og dette skal du naturligvis anerkende. Det er her vigtigt at du hele tiden prøver at pejle dig ind på, hvad hun kan lide og synes om, og hvornår hun har brug for en pause.
Når du sidder med hende og hun kikker væk, så skal du lade hende se væk, ikke følge hendes øjne og ikke kræve hendes kontakt. Her skal hun have en pause, hvor hun "bare" ligger og kikker. Og når hun så er parat igen, så søger hun atter dine øjne og du responderer "hej skatterpige, er du klar til at pludre igen ..." osv. og så har I atter tæt kontakt. så det er vigtigt at hun undervejs i jeres kommunikation får lov til at have pauser.
Nogle gange må hun også gerne ligge på tæppet for sig selv, hun kan begynde at ligge under et aktivitetsstativ og kikke på og forsøge at slå ud efter tingene over hende og du behøver ikke være direkte på hende. Andre gange har hun brug for at du har hende hos dig, tumler med hende, lader hende stå på dit skød osv. Det skal være en veksel virkning dagen igennem.
Måske vil hun nyde at komme op i en bæresele, hvor hun kan sidde og kikke ud på verden og opleve og mærke ... Når hun bliver 3 måneder, må hun gerne sidde udad i selen og kikke, når hun er vågen ... :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg beskriver hvordan små børn udvikler sig, og især med fokus på deres følelser og behov. Den går fra de første timer efter fødslen og til barnet er 3 år gammelt :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske