Brev:
Urolig lille pige
24. november 2011
Alder:
2 mdr.
Urolig lille pige
Kære Helen,
Vores datter er lige knapt 11 uger (født 11.09.11). Hun har fra start været meget opmærksom og vågen. Løftede eksempelvis hovedet fra mavestilling allerede efter er par dage og fulgte meget hurtigt lyde og os omkring hende med sit blik.
Nu er hun blevet større, er begyndt at sove meget rytmisk:
22-05, 5.30-08, 10-13, 14.30-16
Om dagen ammer jeg før og efter lurene og det fungerer fint, om aftenen er hun meget urolig og ofte helt ulykkelig (det har hun været i lang tid, ja nærmest fra begyndelsen). Men hun spiser en 3-4 gange, vi svøber hende og vugger hende og hun tager små lure derved på alt mellem 10 minutter og en halv time.
Hun er meget tidlig til alting synes jeg. Trillede fra mave til ryg da hun var 6 uger, har længe fulgt os med blikket også på lang afstand, holder sit hoved, svarer med pludren når vi taler med hende, undersøger vores ansigter og hænder, savler meget osv. På det sidste, og i det hele taget som grundfakta i hendes spæde liv, har hun virket meget urolig og utilfreds. Som regel er hun glad når hun vågner og har spist, men ret hurtigt begynder hun at kigge hurtigt rundt til alle sider, er svær at få til ro, brokker sig med pludselige udråb og sparker løs og vil hele tiden stå op og kigge og kigge. Ja, hun virker faktisk stresset.
Mit spørgsmål er nu: Kan dette skyldes at hun simpelthen har "for travlt" i sin udvikling? Kan det være at vi overstimulerer/understimulerer? Jeg synes vi er rolige omkring hende, hun bliver talt med, ligger på legetæppe og bæres i bæresele og altid er vi opmærksomme på at holde inde når hun giver tegn. Vi har ikke megen støj eller ofte gæster. Men hun virker bare ikke glad og tilpas. Jeg synes det har været sådan for længe nu.
Det skal siges at hun tager rigtig fint på, jeg mener jeg har det mælk hun behøver (hun fuldammes), så jeg tror ikke det er sult. Hun har altid spist længe ad gangen og aldrig gylpet, men virker mæt og tilfreds. For en uge tilbage forsøgte jeg, for at undgå de ulykkelige aftener, at putte hende klokken 19, men det bevirkede at hun sov indtil 02 og derefter var spilvågen. Men egentlig er problemet ikke hverken søvn eller mad, det kører rigtig fint. Det er hendes vågne tid, hvor jeg ville ønske hun ikke var så overgearet :-(
Er der noget du tænker vi kan ændre? Noget vi overser? Eller er det bare helt normalt for hendes alder og bliver bedre med tid?
Venligste hilsener og tak,
Ditte.