Urolig lille pige

24. november 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig lille pige

Kære Helen,

Vores datter er lige knapt 11 uger (født 11.09.11). Hun har fra start været meget opmærksom og vågen. Løftede eksempelvis hovedet fra mavestilling allerede efter er par dage og fulgte meget hurtigt lyde og os omkring hende med sit blik.
Nu er hun blevet større, er begyndt at sove meget rytmisk:

22-05, 5.30-08, 10-13, 14.30-16

Om dagen ammer jeg før og efter lurene og det fungerer fint, om aftenen er hun meget urolig og ofte helt ulykkelig (det har hun været i lang tid, ja nærmest fra begyndelsen). Men hun spiser en 3-4 gange, vi svøber hende og vugger hende og hun tager små lure derved på alt mellem 10 minutter og en halv time.

Hun er meget tidlig til alting synes jeg. Trillede fra mave til ryg da hun var 6 uger, har længe fulgt os med blikket også på lang afstand, holder sit hoved, svarer med pludren når vi taler med hende, undersøger vores ansigter og hænder, savler meget osv. På det sidste, og i det hele taget som grundfakta i hendes spæde liv, har hun virket meget urolig og utilfreds. Som regel er hun glad når hun vågner og har spist, men ret hurtigt begynder hun at kigge hurtigt rundt til alle sider, er svær at få til ro, brokker sig med pludselige udråb og sparker ...

Annonce

... løs og vil hele tiden stå op og kigge og kigge. Ja, hun virker faktisk stresset.

Mit spørgsmål er nu: Kan dette skyldes at hun simpelthen har "for travlt" i sin udvikling? Kan det være at vi overstimulerer/understimulerer? Jeg synes vi er rolige omkring hende, hun bliver talt med, ligger på legetæppe og bæres i bæresele og altid er vi opmærksomme på at holde inde når hun giver tegn. Vi har ikke megen støj eller ofte gæster. Men hun virker bare ikke glad og tilpas. Jeg synes det har været sådan for længe nu.

Det skal siges at hun tager rigtig fint på, jeg mener jeg har det mælk hun behøver (hun fuldammes), så jeg tror ikke det er sult. Hun har altid spist længe ad gangen og aldrig gylpet, men virker mæt og tilfreds. For en uge tilbage forsøgte jeg, for at undgå de ulykkelige aftener, at putte hende klokken 19, men det bevirkede at hun sov indtil 02 og derefter var spilvågen. Men egentlig er problemet ikke hverken søvn eller mad, det kører rigtig fint. Det er hendes vågne tid, hvor jeg ville ønske hun ikke var så overgearet :-(

Er der noget du tænker vi kan ændre? Noget vi overser? Eller er det bare helt normalt for hendes alder og bliver bedre med tid?

Venligste hilsener og tak,

Ditte.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge