Svar: Skifte børnehave?
23. november 2011
Alder:
3 år
Kære Louise
Jeres dreng er glad for at blive afleveret i børnehaven og det lyder til at være et trygt sted, hvor der ikke er ret mange børn. Det er godt. Samtidig er han lige blevet storebror (tillykke med det) og jeg synes umiddelbart at det ville være synd at give ham et skift nu. Det lyder som om at der de sidste måneder er sket nok i hans liv og at han har brug for lidt faste rutiner og regelmæssighed, fordi det giver tryghed :)
Du nævner at pædagogerne er opmærksomme på at jeres dreng ikke har så mange at lege med og at de prøver at få ham ind i gruppen af lidt større børn. Det er fint. Han er godt fremme sprogligt og klarer sig umiddelbart godt sammen med de andre, der er lidt ældre end han selv. Jeg tænker at han jo også bliver ældre og at det naturligt vil være lettere for ham at følge med dem motorisk, når han netop bliver større. Det er stor forskel på motorisk udvikling hos en 3 årig og en 4 årig og han bliver naturligt dygtigere og bedre til at følge de andre :)
Du nævner selv et evt. skift i april, hvorvidt det vil være en god idé synes jeg I skal prøve at tale med pædagogerne om. Der sker jo netop også ofte det, at de ældre børn går ud af børnehaven der, fordi de starter i "for skole" og nye børn kommer i børnehaven. Der kan måske være mulighed for at der starter andre 3 årige i april, som han vil have glæde af, måske starter der ligefrem en tilflytter som vil være på hans egen alder ...
Børn har normalt glæde ved at lege med børn i forskellige aldre og lærer meget af at lege med både yngre og ældre børn. De ældre vil ofte "gå lidt ned i niveau" og de yngste vil "strække sig lidt" og på den måde vil de godt kunne finde ud af at lege sammen. I mange sammenhænge, følges børn ad efter alder - når man går til sport, når man er i en skoleklasse osv. så er man ofte inddelt efter "årgange" og man er således altid sammen med nogen, som har samme alder som en selv. Og det er helt fint, men det er også ganske sundt at kunne lege med nogen, som har en anden alder end en selv - både opad og nedad ... Og den mulighed lyder det som om at jeres dreng har lige nu :)
De er rigtig fint at I har meldt ham til rytmik med jævnaldrene og I må også gerne lege legeaftaler med de forskellige børn, som I har i jeres omgangskreds og som I møder i hverdagen. Men han er jo også lige blevet storebror, så måske skal han også nogle gange bare have lov til at være og ikke nødvendigvis skulle lege .. det kommer helt an på, hvad behov han selv giver udtryk for at have :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske