Svar: ADHD?

20. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede forældre

Jeres dreng er alt for lille til at man kan kan sætte en diagnose som ADHD på ham og der er ikke noget i det I fortæller, som lige nu får en masse advarselslamper til at blinke hos mig :)

Det er helt normalt at børn i jeres drengs alder rokker og virrer med hovedet. De gør det i løbet af dagen, når de øver sig i at kravle, de gør det også om natten. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det :) Man kalder det head-banging og head-rolling og det står normalt på i et par måneder og så falder der atter ro på igen.

Som forældre bliver man naturligt bekymret og man skal også sikre sig at barnet ikke kommer til skade. Det er vigtigt at jeres dreng ikke kan slå sig på hårde kanter, spidse hjørner eller lignende og faktisk kan det være udmærket at bruge en sengerand om natten i denne periode, så barnet ikke slår sig på sengen.

Børn rokker eller banker ofte deres hoved ind i sengen om natten, når de lige er faldet i søvn, og sover let søvn. Som regel stopper barnet med at rokke, når søvnen bliver dybere. Nogle børn gør det også hen på morgenstunden, lige inden de vågner op, men når barnet er fuldt vågen, stopper barnet igen.

Jeres dreng kan godt finde på at rokke ind mod jer, mod jeres brystkasse, når han f.eks. er træt og det er helt normalt. Nogle børn gør det også fordi de ...

Annonce

... har brug for at blive holdt, brug for at føle sig omsluttet og tæt, brug for at blive tumlet med og brug for at blive leget lidt mere voldsomt med, så prøv også at tumle ham rigtig meget og giv ham masser af fysisk kontakt, for at se om det kan hjælpe :)

Der er en tendens til, at drenge banker hovedet mere, end piger gør, men i forhold til at stå og rokke med kroppen og at rulle med hovedet fra side til side, så er der ingen forskel på drenge og piger. De fleste forældre vil i øvrigt opleve, at deres barn opfører sig ”rokkende” – også om dagen. Når der for eksempel spilles musik, vil børn naturligt sidde og rokke med kroppen i takt til musikken.

Det ses også, at børn rokker særlig meget i de perioder, hvor tænderne bryder frem, hvor de lærer at stå og begynder at gå. Ofte har barnet disse rokkende bevægelser i dage til få uger, så stopper det igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan læse mere om dette fænomen i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".

Derudover så er børn forskellige og nogle børn er motorisk meget aktive, hvor andre sidder mere stille. Det er helt okay, at jeres dreng er en aktiv dreng og har lyst til at udforske verden mere og mere.

Hvis I er bekymrede, så tal med jeres læge omkring jeres bekymring. Altid hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år