Svar: ADHD?
20. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede forældre
Jeres dreng er alt for lille til at man kan kan sætte en diagnose som ADHD på ham og der er ikke noget i det I fortæller, som lige nu får en masse advarselslamper til at blinke hos mig :)
Det er helt normalt at børn i jeres drengs alder rokker og virrer med hovedet. De gør det i løbet af dagen, når de øver sig i at kravle, de gør det også om natten. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det :) Man kalder det head-banging og head-rolling og det står normalt på i et par måneder og så falder der atter ro på igen.
Som forældre bliver man naturligt bekymret og man skal også sikre sig at barnet ikke kommer til skade. Det er vigtigt at jeres dreng ikke kan slå sig på hårde kanter, spidse hjørner eller lignende og faktisk kan det være udmærket at bruge en sengerand om natten i denne periode, så barnet ikke slår sig på sengen.
Børn rokker eller banker ofte deres hoved ind i sengen om natten, når de lige er faldet i søvn, og sover let søvn. Som regel stopper barnet med at rokke, når søvnen bliver dybere. Nogle børn gør det også hen på morgenstunden, lige inden de vågner op, men når barnet er fuldt vågen, stopper barnet igen.
Jeres dreng kan godt finde på at rokke ind mod jer, mod jeres brystkasse, når han f.eks. er træt og det er helt normalt. Nogle børn gør det også fordi de har brug for at blive holdt, brug for at føle sig omsluttet og tæt, brug for at blive tumlet med og brug for at blive leget lidt mere voldsomt med, så prøv også at tumle ham rigtig meget og giv ham masser af fysisk kontakt, for at se om det kan hjælpe :)
Der er en tendens til, at drenge banker hovedet mere, end piger gør, men i forhold til at stå og rokke med kroppen og at rulle med hovedet fra side til side, så er der ingen forskel på drenge og piger. De fleste forældre vil i øvrigt opleve, at deres barn opfører sig ”rokkende” – også om dagen. Når der for eksempel spilles musik, vil børn naturligt sidde og rokke med kroppen i takt til musikken.
Det ses også, at børn rokker særlig meget i de perioder, hvor tænderne bryder frem, hvor de lærer at stå og begynder at gå. Ofte har barnet disse rokkende bevægelser i dage til få uger, så stopper det igen.
I kan læse mere om dette fænomen i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".
Derudover så er børn forskellige og nogle børn er motorisk meget aktive, hvor andre sidder mere stille. Det er helt okay, at jeres dreng er en aktiv dreng og har lyst til at udforske verden mere og mere.
Hvis I er bekymrede, så tal med jeres læge omkring jeres bekymring. Altid hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske