Svar: Super klog og meget med
7. november 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig dejligt at din dreng er så god til at tale og han lyder til at være igang med en rivende udvikling. Men der er naturligt en risiko for at man kommer til at se ham som ældre end han reelt er, når han taler rigtig meget, har et stort ordforråd og taler i lange sætninger - og det er din vigtigste opgave, netop at sikre at han stadig får lov til at være en lille dreng.
Det er vigtigt at anerkende og imødekomme hans lyst til at udforske, lege, bruge sproget osv. og det er rigtig fint at pædagogerne i institutionen er opmærksom på at han har glæde af ekstra udfordringer - du må også gå ud fra at de som uddannede pædagoger kan finde balancen mellem at stimulere ham og stille krav og ikke stille for høje krav og forventninger til ham :)
Det der kan være svært for ham er, hvis man forventer at han vil kunne svare for sig på en anden måde. Selvom han taler godt, så vil han naturligt ikke kunne sætte ord på sine følelser og vil ikke kunne beskrive, hvordan han egentlig har det og man skal derfor passe på ikke at spørge for meget, ikke at afkræve svar, som han ikke er i stand til at give.
Det der også kan være svært er, at han rent motorisk måske ikke vil kunne følge med de større børn, de vil have bedre balance, vil kunne løbe, klatre og i det hele taget mobilisere sig rigtig meget og hurtigere end din dreng, så selvom han mentalt godt kan følge med dem et langt stykke af vejen, så kan det godt være at han har svært ved at følge med dem fysisk.
Men igen - han skal også have lov til at forsøge og det er fint at han skal prøve at være i gruppen med de lidt større børn, du må tro på at pædagogerne ved hvad de vælger her og hvorfor. Du skriver også at "han skal prøve" og det må betyde at de vurderer det i en periode og hvis det ikke går, så kan han komme tilbage til de børn som har samme alder som han selv :)
Nogle gange ved man ikke, hvordan tingene vil udvikle sig før man prøver :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske