Svar: Super klog og meget med

7. november 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Det er rigtig dejligt at din dreng er så god til at tale og han lyder til at være igang med en rivende udvikling. Men der er naturligt en risiko for at man kommer til at se ham som ældre end han reelt er, når han taler rigtig meget, har et stort ordforråd og taler i lange sætninger - og det er din vigtigste opgave, netop at sikre at han stadig får lov til at være en lille dreng.

Det er vigtigt at anerkende og imødekomme hans lyst til at udforske, lege, bruge sproget osv. og det er rigtig fint at pædagogerne i institutionen er opmærksom på at han har glæde af ekstra udfordringer - du må også gå ud fra at de som uddannede pædagoger kan finde balancen mellem at stimulere ham og stille krav og ikke stille for høje krav og forventninger til ham :)

Det der kan være svært for ham er, hvis man forventer at han vil kunne svare for sig på en anden måde. Selvom han taler godt, så vil han naturligt ikke kunne sætte ord på sine følelser og vil ikke kunne beskrive, hvordan han ...

Annonce

... egentlig har det og man skal derfor passe på ikke at spørge for meget, ikke at afkræve svar, som han ikke er i stand til at give.

Det der også kan være svært er, at han rent motorisk måske ikke vil kunne følge med de større børn, de vil have bedre balance, vil kunne løbe, klatre og i det hele taget mobilisere sig rigtig meget og hurtigere end din dreng, så selvom han mentalt godt kan følge med dem et langt stykke af vejen, så kan det godt være at han har svært ved at følge med dem fysisk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men igen - han skal også have lov til at forsøge og det er fint at han skal prøve at være i gruppen med de lidt større børn, du må tro på at pædagogerne ved hvad de vælger her og hvorfor. Du skriver også at "han skal prøve" og det må betyde at de vurderer det i en periode og hvis det ikke går, så kan han komme tilbage til de børn som har samme alder som han selv :)

Nogle gange ved man ikke, hvordan tingene vil udvikle sig før man prøver :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder