Svar: Slår sit hoved ind i ting med vilje

9. oktober 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I forældre er meget opmærksomme på jeres dreng og ved en del om børn og pædagogik. Det lyder også som om at jeres dreng generet trives og udvikler sig rigtig godt .. så hvorfor er det, at han har behov for at slå sig selv, eller slå hovedet ind i ting med vilje ...

Det er, som du selv er inde på, ofte udtryk for, at han godt ved, at han ved denne opførsel får ekstra opmærksomhed. Det er vigtigt at I prøver at lægge mærke til måden, graden han slår sig selv på - hvad det handler om. Han bliver naturligt mere og mere bevidst om, hvad reaktion han via sine handlinger, kan få hos jer.

Du fortæller at han ofte gør det, hvis I har haft en konflikt, men at han også er begyndt at gøre det, hvis han er træt. Det er meget normalt at børn, når de er trætte, kan finde på at slå sig selv eller hive sig selv i håret eller lignende, og at de, når de bliver vrede og frustrerede også kan finde på at slå sig selv, eller vrider deres krop, sparker osv. - ofte kommer der en fysisk reaktion på at barnet mangler ord. Men det er her I skal prøve at vurdere graden af det der sker og hvorfor det sker ...

Det kan også nogle gange blive til en leg, hvor han gør det, afventer jeres reaktion og så gør det igen og igen. Lidt ligesom, hvis I beder ham vise, hvor stor han er eller lignende og han så gør det, så kan det "at slå sig selv" godt blive en leg, der går ud på at "når jeg slår mig i hovedet, så får jeg den her reaktion og det er ...

Annonce

... sjovt".

Jeg tænker derfor, at I skal prøve ikke at gøre for meget ud af det og det er i første omgang vigtigt at I prøver at forhindre at det sker. Han må ikke banke hovedet ind i væggen eller ned i gulvet, det kan skade ham og I er nødt til at sikre at han ikke skader sig selv.

I skal, hvis I kommer dertil, hvor han alligevel når at gøre det, så prøve at aflede ham. Få ham væk fra at slå sig selv, ved at gøre andre ting mere spændende. Tag ham væk fra væggen, tag ham på skødet, læs en bog, kør med en legetøjsbil, tag ham op og dans med ham, syng for ham eller lignende, så han afledes og kommer væk fra det han er igang med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han slår sig selv, når I f.eks. sidder med ham, så giv ham noget i hånden, giv ham en klud at holde i, og hold ham i jeres favn og lad ham mærke jer. Giv ham masser af fysisk kontakt og nærhed, lad ham mærke at I er der - uden at han behøver slå sig selv, for at få opmærksomheden.

Og så vil det også være rigtig godt, at I leger voldsommere lege med ham, tumler med ham, kilder ham osv. så han virkelig kan mærke sig selv og mærke sine grænser. Børn der slår sig selv, kan nogle gange godt have svært ved at mærke sig selv og det er vigtigt at i hjælper ham med dette, netop ved at lege lidt vildere lege :)

Og så skal I også være opmærksomme på, at børn der nogle gange slår sig selv i hovedet, kan have øreproblemer, så måske skal hans ører også lige tjekkes af en ørelæge ...

Jeg håber at du/I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina