Svar: Hvornår ved man om amningen er ved at være slut?

5. oktober 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger eller flasker i døgnet og det lyder derfor rigtig fint, hvis du kan have en rytme, hvor du ammer din dreng 2 gange og giver flaske 1 gang.

I 10 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 2 amninger og/eller flasker i døgnet og det vil her være rigtig fint at du bibeholder den ene flaske og den ene amning og altså fjerner en amning. Dette kan du så bibeholde til din dreng er 12 måneder gammel, hvorefter du kan gå over til enten kun at amme eller at give flaske en gang dagligt. Hvis du vælger at amme, så kan du bibeholde amning så længe både du og din dreng trives med det, hvis du vælger at give flaske så bør denne trappes ud i løbet af de næste par måneder, når han først er fyldt et år og i stedet kan han så få lidt mælk af en kop.

Det er betydeligt lettere at drikke mælk af en flaske end af et bryst og derfor er det helt naturligt, at han af flasken drikker f.eks. 200ml hvor han hos dig vil drikke lidt mindre. Samtidig vil mme ofte også mætte lidt mere end modermælk og det kan altså godt være forklaringen på, at han efter en stor flaske, ikke har haft appetit til eftermiddagsmaden. Flasken med mme, kan altså godt have mætte ham lidt for meget og måske skulle du fortsætte amning i stedet og når han så bliver 10 måneder, så kan du overveje at fjerne denne amning og give ham lidt mælk af en kop og en banan, før han puttes til middagslur. Og så amme om aftenen og give flaske sen aften som nu...

Din dreng får den mælk han har brug for af dit bryst og der er bestemt noget at komme efter, ellers ville han ikke være så lykkelig, når han fornemmer brystet er i nærheden :) :) Så du må stole på, at han har en naturlig og sund evne til at ...

Annonce

... regulere sit behov ved brystet og drikker det han har brug for der :)

Børn under 1 år må ikke få for meget salt og derfor er det godt at holde saltmængden nede. Du kan bruge usaltet smør, men har du ikke dette, så brug almindelig smør. Brug også olie i madlavningen, så han får forskellige former for fedtstof og ikke kun en slags. Det er rigtigt at din dreng får en del salt via brød, smør, torskerogn osv. så det er generelt en god idé at medtænke at salt skal fjernes der, hvor du kan gøre det.

Valg af gåvogn .. tja ... Personligt ville jeg vælge en vogn i træ, hvor man kan justere hjulene, så de spændes og så de ikke "løber fra" barnet. Det kan derudover være praktisk med en vogn, hvor man kan komme noget tungt i vognen, hvis den alligevel løber for hurtigt. Det kan være et par tykke bøger eller et par mursten man lægger i, for at gøre vognen tungere og lettere for barnet at styre ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En vogn der kan transportere barnets klodser, hygge bamse, putteklud eller lignende, er en god idé, fordi de fleste børn synes det er sjovt at køre lidt rundt med de ting de holder af ...

Alternativt ville jeg vælge en vogn som f.eks. har hoppende kaniner eller lignende, når man kører med den. De fleste børn vil synes det er sjovt at skubbe vognen af sted og se kaninerne hoppe ... Man skal igen her dog være sikker på at vognen ikke kører for hurtigt. Der kunnen altså være tale om f.eks. en klassisk Brio gåvogn til 349 kr eller en gåvogn med kaniner fra Softwood til 399 kr.

Når det er sagt, så vil jeg dog også sige, at det er forholdsvist kort tid et barn synes det er sjovt at gå med gåvognen, så det kunne også være en mulighed at købe brugt ... :)

Forsat held og lykke - og dejligt at høre, at du har købt og synes om min bog om mad og børn :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor