Svar: Hvornår ved man om amningen er ved at være slut?
5. oktober 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger eller flasker i døgnet og det lyder derfor rigtig fint, hvis du kan have en rytme, hvor du ammer din dreng 2 gange og giver flaske 1 gang.
I 10 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 2 amninger og/eller flasker i døgnet og det vil her være rigtig fint at du bibeholder den ene flaske og den ene amning og altså fjerner en amning. Dette kan du så bibeholde til din dreng er 12 måneder gammel, hvorefter du kan gå over til enten kun at amme eller at give flaske en gang dagligt. Hvis du vælger at amme, så kan du bibeholde amning så længe både du og din dreng trives med det, hvis du vælger at give flaske så bør denne trappes ud i løbet af de næste par måneder, når han først er fyldt et år og i stedet kan han så få lidt mælk af en kop.
Det er betydeligt lettere at drikke mælk af en flaske end af et bryst og derfor er det helt naturligt, at han af flasken drikker f.eks. 200ml hvor han hos dig vil drikke lidt mindre. Samtidig vil mme ofte også mætte lidt mere end modermælk og det kan altså godt være forklaringen på, at han efter en stor flaske, ikke har haft appetit til eftermiddagsmaden. Flasken med mme, kan altså godt have mætte ham lidt for meget og måske skulle du fortsætte amning i stedet og når han så bliver 10 måneder, så kan du overveje at fjerne denne amning og give ham lidt mælk af en kop og en banan, før han puttes til middagslur. Og så amme om aftenen og give flaske sen aften som nu...
Din dreng får den mælk han har brug for af dit bryst og der er bestemt noget at komme efter, ellers ville han ikke være så lykkelig, når han fornemmer brystet er i nærheden :) :) Så du må stole på, at han har en naturlig og sund evne til at regulere sit behov ved brystet og drikker det han har brug for der :)
Børn under 1 år må ikke få for meget salt og derfor er det godt at holde saltmængden nede. Du kan bruge usaltet smør, men har du ikke dette, så brug almindelig smør. Brug også olie i madlavningen, så han får forskellige former for fedtstof og ikke kun en slags. Det er rigtigt at din dreng får en del salt via brød, smør, torskerogn osv. så det er generelt en god idé at medtænke at salt skal fjernes der, hvor du kan gøre det.
Valg af gåvogn .. tja ... Personligt ville jeg vælge en vogn i træ, hvor man kan justere hjulene, så de spændes og så de ikke "løber fra" barnet. Det kan derudover være praktisk med en vogn, hvor man kan komme noget tungt i vognen, hvis den alligevel løber for hurtigt. Det kan være et par tykke bøger eller et par mursten man lægger i, for at gøre vognen tungere og lettere for barnet at styre ...
En vogn der kan transportere barnets klodser, hygge bamse, putteklud eller lignende, er en god idé, fordi de fleste børn synes det er sjovt at køre lidt rundt med de ting de holder af ...
Alternativt ville jeg vælge en vogn som f.eks. har hoppende kaniner eller lignende, når man kører med den. De fleste børn vil synes det er sjovt at skubbe vognen af sted og se kaninerne hoppe ... Man skal igen her dog være sikker på at vognen ikke kører for hurtigt. Der kunnen altså være tale om f.eks. en klassisk Brio gåvogn til 349 kr eller en gåvogn med kaniner fra Softwood til 399 kr.
Når det er sagt, så vil jeg dog også sige, at det er forholdsvist kort tid et barn synes det er sjovt at gå med gåvognen, så det kunne også være en mulighed at købe brugt ... :)
Forsat held og lykke - og dejligt at høre, at du har købt og synes om min bog om mad og børn :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske