Svar: Nægter at komme i bad
21. september 2011
Alder:
2 år
Kære Birgit
Tak for dit brev :)
Mange børn har en periode, hvor de ikke vil i bad. Det kan skyldes at de har haft en dårlig oplevelse med vand, har prøvet at glide i vandet, har fået sæbevand i øjnene, har oplevet det som tvang og dermed som noget ubehageligt - det kan også handle om at barnet udviklingsmæssigt bare er bange for bestemte ting.
Og netop i 1 ½ - 2 ½ års alderen er mange børn bange for vand, ligesom børn i 2 ½ års alderen ofte kan være bange for mørke, bange for små dyr osv. Der er altså naturligt perioder i barnets udvikling, hvor det vil være bange for forskellige ting og ofte går det over igen efter nogle uger, til et par måneder ...
Hos jer lyder det som om at I allerede har forsøgt rigtig meget og det er et eller andet sted vigtigt, at I gør jeres dreng fortrolig med vand. Og hvordan kan I så gøre det ... :)
For det første er det ofte en god idé at lege med vand, det er en god idé f.eks. at købe en "vandbane" til haven, hvor han kan sejle med både, sprøjte osv. ligesom han kan have en balje, en vandkande osv. som han fylder, vander blomster med osv. Så han finder ud af at vand er sjov.
Det kan være en rigtig god idé at han i badekarret kun har meget lidt vand. Så han i første omgang kun skal øve sig i at sidde i karret og med vand i ca 5 cm. højde. Så han gøres fortrolig med karret og derefter med mere og mere vand.
Det er en god idé at lade ham vaske sig selv, så han føler han har styringen over det der sker. Han hælder selv vand over kroppen og han vasker sig selv med en våd klud - imens han sidder i baljen med det lave vand. Det handler om fortrolighed og om at han stille og roligt tør lidt mere og lidt mere - mere end om at han skal blive ren. Så jeres fokus skal ændres - han kan jo stadig blive etagevasket for at blive ren, hvor han er på puslebordet.
Bed ham hælde vand på forskellige dele af kroppen, de første par gange er det super fint, hvis han bare hælder lidt vand på tæerne og han roses for det. Derefter kan han prøve at hælde lidt vand på hænderne, ros igen. Så tør han måske at prøve at hælde lidt vand på maven, måske tør han prøve skuldrene, måske vil han så lade dig prøve at hælde lidt vand på ryggen, måske tør han prøve hælde lidt vand i håret osv. En skridt af gangen og meget små skridt, så han bliver mere og mere modig og hele tiden, så han er den der styrer slagets gang, så han bliver fortrolig.
Så kan det også nogle gange være en rigtig god idé at gå i badekar med ham, hvis I eller bedsteforældre har et stort badekar, hvor han kan være med en af jer voksne. Det at han hele tiden har jer tæt på sig, har fysisk kontakt og I er der, beroliger og betrygger kan gøre at han så finder ud af at det er okay og klarer det - selvom det vil være svært.
Og en tur i svømmehallen kan være et forsøg værd, igen hvor han hele tiden er hos jer, og et sted og på et tidspunkt hvor der ikke er masser af skrig, skrål og høje lyde. Gerne med et babybassin på 34 grader, så det er rigtig dejligt behageligt og så han oplever det som en okay oplevelse, selvom det naturligt også vil være svært for ham.
Han skal naturligt vaskes inden han skal i svømmehallen og det kan være rigtig svært for ham. Ofte vil der være badekar som han også i bruseren kan sidde i eller han kan blive vasket imens han sidder på jeres arm under bruseren. I svømmehallen er det en regel at man bliver vasket, det kan man ikke diskutere og det skal I naturligvis holde fast i. Men det er vigtigt at I ikke nedgør ham eller sammenligner ham med de andre. I skal ikke sige "hold nu op med at være så hysterisk!" eller "se den anden dreng, hvor han kan ...". Det er vigtigt at anerkende, at jeres dreng har det svært og vise ham at I så hjælper ham "jeg ved godt du ikke kan lide det, men vi skynder os, så er det hurtigt overstået og så kan vi komme ind og svømme".
Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke! :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske