Svar: Nægter at komme i bad

21. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Birgit

Tak for dit brev :)

Mange børn har en periode, hvor de ikke vil i bad. Det kan skyldes at de har haft en dårlig oplevelse med vand, har prøvet at glide i vandet, har fået sæbevand i øjnene, har oplevet det som tvang og dermed som noget ubehageligt - det kan også handle om at barnet udviklingsmæssigt bare er bange for bestemte ting.

Og netop i 1 ½ - 2 ½ års alderen er mange børn bange for vand, ligesom børn i 2 ½ års alderen ofte kan være bange for mørke, bange for små dyr osv. Der er altså naturligt perioder i barnets udvikling, hvor det vil være bange for forskellige ting og ofte går det over igen efter nogle uger, til et par måneder ...

Hos jer lyder det som om at I allerede har forsøgt rigtig meget og det er et eller andet sted vigtigt, at I gør jeres dreng fortrolig med vand. Og hvordan kan I så gøre det ... :)

For det første er det ofte en god idé at lege med vand, det er en god idé f.eks. at købe en "vandbane" til haven, hvor han kan sejle med både, sprøjte osv. ligesom han kan have en balje, en vandkande osv. som han fylder, vander blomster med osv. Så han finder ud af at vand er sjov.

Det kan være en rigtig god idé at han i badekarret kun har meget lidt vand. Så han i første omgang kun skal øve sig i at sidde i karret og med vand i ca 5 cm. højde. Så han gøres fortrolig med karret og derefter med mere og mere vand.

Det er en god idé at lade ham vaske sig selv, så han føler han har styringen over det der sker. Han hælder selv vand over kroppen og han vasker sig selv med en våd klud - imens han sidder i baljen med det lave vand. Det handler om fortrolighed og om at han stille og roligt tør lidt mere og lidt mere - mere end om at han skal blive ren. Så jeres fokus skal ændres - han kan jo stadig blive etagevasket for at blive ren, hvor han er på puslebordet.

Bed ham hælde vand på forskellige dele af kroppen, de første par gange er det super fint, hvis han bare hælder lidt vand på tæerne og ...

Annonce

... han roses for det. Derefter kan han prøve at hælde lidt vand på hænderne, ros igen. Så tør han måske at prøve at hælde lidt vand på maven, måske tør han prøve skuldrene, måske vil han så lade dig prøve at hælde lidt vand på ryggen, måske tør han prøve hælde lidt vand i håret osv. En skridt af gangen og meget små skridt, så han bliver mere og mere modig og hele tiden, så han er den der styrer slagets gang, så han bliver fortrolig.

Så kan det også nogle gange være en rigtig god idé at gå i badekar med ham, hvis I eller bedsteforældre har et stort badekar, hvor han kan være med en af jer voksne. Det at han hele tiden har jer tæt på sig, har fysisk kontakt og I er der, beroliger og betrygger kan gøre at han så finder ud af at det er okay og klarer det - selvom det vil være svært.

Og en tur i svømmehallen kan være et forsøg værd, igen hvor han hele tiden er hos jer, og et sted og på et tidspunkt hvor der ikke er masser af skrig, skrål og høje lyde. Gerne med et babybassin på 34 grader, så det er rigtig dejligt behageligt og så han oplever det som en okay oplevelse, selvom det naturligt også vil være svært for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal naturligt vaskes inden han skal i svømmehallen og det kan være rigtig svært for ham. Ofte vil der være badekar som han også i bruseren kan sidde i eller han kan blive vasket imens han sidder på jeres arm under bruseren. I svømmehallen er det en regel at man bliver vasket, det kan man ikke diskutere og det skal I naturligvis holde fast i. Men det er vigtigt at I ikke nedgør ham eller sammenligner ham med de andre. I skal ikke sige "hold nu op med at være så hysterisk!" eller "se den anden dreng, hvor han kan ...". Det er vigtigt at anerkende, at jeres dreng har det svært og vise ham at I så hjælper ham "jeg ved godt du ikke kan lide det, men vi skynder os, så er det hurtigt overstået og så kan vi komme ind og svømme".

Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke! :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor