Svar: Motorik og rytmik
15. september 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Der vil naturligt være ting der skal gøres i en dagligdag og derfor også ting, som naturligt vil aktivere din dreng. Det vil være rigtig fint, at du tager ham med op at handle, lader ham sidde i barnevognen, kikke på verden I kommer forbi og på den måde giver ham masser af mental stimulation, ligesom han også kan sidde og kikke på dig, imens du lægger tøj sammen, tømmer opvaskemaskinen, laver mad osv. samtidig med at du naturligvis pludrer med ham, snakker med ham i dialog osv. Det er vigtigt, at han er med i de ting der foregår, som en helt naturlig del af hverdagen.
På samme måde vil det også være vigtigt at du aktivere ham motorisk, hjælper ham med at bruge sig selv fysisk. Han skal stille og roligt lære at have kontrol over sine bevægelser og det skal du hjælpe ham med. At stimulere ham handler således om at sikre det samspil der skal være mellem at påvirke hans nysgerrighed, temperament, lyst til at lege, hans vilje osv. samtidig med at han også skal påvirkes motorisk - hans muskelstyrke, bevægelighed osv. Og hans hjerne skal udfordres :)
Nogle gange kan det være svært at finde ud af, hvad man skal lave med sit barn for at aktivere det, hvornår man skal gøre hvad, hvilke udfordringer man kan give barnet osv. og her kan det være en rigtig god idé at gå til motorik og rytmik. Både fordi barnet stimuleres imens det foregår, men også fordi man som forældre får masser af idéer til hvad man kan arbejde videre med hjemme i forhold til barnets alder og udvikling, indtil man så mødes igen. Andre gange, så går det ganske godt og det er nok at lege og være bevidst om kroppen og bevægelserne hjemme og det er helt fint - man skal ikke gå til motorik og rytmik, det er en mulighed, man kan benytte sig af.
Børn er også forskellige. Nogle børn bliver meget let overstimulerede og tåler ikke ret godt at komme ud, være for meget blandt fremmede, fremmede steder med nye lugte, lyde osv. Det er for overvældende for dem og de har brug for genkendelighed og meget trygge rammer. Andre børn elsker at være ude, se på andre børn, møde nye mennesker og kan kapere rigtig meget - før det bliver for meget for dem.
Med den alder din dreng har nu, lyder det meget fint at du går i svømmehallen ca 1 gang om ugen. Det er bruge sin krop i vand, er rigtig dejligt for jer begge og det er en god måde at være sammen på. Samtidig er det også dejligt, at børn bliver fortrolige med det våde element - det gavner dem også senere og Danmark har jo vand til alle sider .. :)
Du kan derudover godt vælge at gå til rytmik, gå i mødregruppe, tage ham med op at handle, lade ham være en del af de praktiske ting i hverdagen osv. som du nu synes han virker til at være glad for :)
Børn har brug for aktivitet og brug for at vi er aktive med dem og hjælper dem med at bruge sig selv både motorisk og mentalt - det har de brug for hver dag. Men det betyder ikke at man skal gå til "bestemt aktiviteter" hver dag, man kan sagtens stimulere dem derhjemme og hvor meget man føler behov for at gå til, afhænger helt af hvem man er - og især af, hvad barnet signalerer :) At gå til 1-2 ting om ugen - svømning og mødregruppe, eller svømning og mor-barn gymnastik eller ... det vil normalt være nok, mere behøver du ikke, og for nogle børn vil det faktisk være for meget ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske