Svar: Bliver bidt i vuggestuen

2. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Det er naturligt at børn i en periode bider og der kan være flere grunde til at det sker. Det at ens barn bliver bidt, vækker ofte større frustration hos forældre, end hvis barnet bliver skubbet, slået, hevet i håret eller andet - det er meget ubehageligt at have et barn der bliver bidt, det er bestemt ikke rart at hente sit barn i institutionen og der så er bidemærker i ansigtet, i armen eller andre steder ...

Det er dog også svært at være forældre til det barn der bider - barnets forældre vil ofte synes at det er en ligeså ulykkelig situation og vil gøre hvad de kan for at få det til at stoppe - men hvad er rigtigt at gøre og hvordan skal man reagere ...

Man skal, som du selv skriver, gribe ind når det sker - og allerhelst nå at gribe ind FØR det sker. Det er rigtig vigtigt at det barn, som lige nu har tendens til at bide, ikke når derud, hvor barnet forløber sig. Det er meget vigtigt at stoppe barnet inden, få afledt barnet før problemet opstår.

Hvis barnet når at bide og man skælder meget ud, så kan man nemlig risikere at det bliver værre. Så kan man nå derud, hvor barnet begynder at leve op til rollen som den der bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.

Når børn bider, så skyldes det ofte at de mangler ord. At de ikke er i stand til at sætte ord på deres følelser, at de føler sig trængt op i en krog, at legetøjet ...

Annonce

... tages fra dem og de ikke kan sige fra, det kan være vrede der løber af med barnet osv.

Børn kan også bide som et kærtegn der kammer over og netop det at jeres datter bides i ansigtet kunne måske være en forklaring her - det kunne være kys og kram, fordi det andet barn synes hun er vældig sød, der så gør at kysset pludselig bliver til et bid. Et "jeg holder så meget af dig, at jeg kunne spise dig".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men uanset hvad årsagen er, så er det rigtig vigtigt at det stoppes og altså at pædagogerne er opmærksomme på at holde ekstra meget øje med det barn som bider. Det er vigtigt at de finder ud af, i hvilke situationer det pågældende barn forløber sig og så griber ind inden, om det så kræver at det andet barn må 'mandsopdækkes' i en periode, så de kan få det afbrudt ...

Du skal naturligvis holde fast i at din datter ikke skal bides flere gange og at pædagogerne må gøre hvad de kan for at det ikke sker igen. Og naturligvis kan de ikke give dig nogen garantier - men de kan gøre rigtig meget for at sikre, at det ikke sker. De ved jo hvem det er der bider og må naturligvis holde ekstra meget øje med det barn i øjeblikket - det er jo ligeså meget for det barns skyld, fordi han eller hun jo også skal have hjælp til at lade være. Der er to børn som skal have hjælp her og som har brug for at det bliver stoppet - og det altså inden det sker! :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.