Svar: Bliver bidt i vuggestuen
2. september 2011
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er naturligt at børn i en periode bider og der kan være flere grunde til at det sker. Det at ens barn bliver bidt, vækker ofte større frustration hos forældre, end hvis barnet bliver skubbet, slået, hevet i håret eller andet - det er meget ubehageligt at have et barn der bliver bidt, det er bestemt ikke rart at hente sit barn i institutionen og der så er bidemærker i ansigtet, i armen eller andre steder ...
Det er dog også svært at være forældre til det barn der bider - barnets forældre vil ofte synes at det er en ligeså ulykkelig situation og vil gøre hvad de kan for at få det til at stoppe - men hvad er rigtigt at gøre og hvordan skal man reagere ...
Man skal, som du selv skriver, gribe ind når det sker - og allerhelst nå at gribe ind FØR det sker. Det er rigtig vigtigt at det barn, som lige nu har tendens til at bide, ikke når derud, hvor barnet forløber sig. Det er meget vigtigt at stoppe barnet inden, få afledt barnet før problemet opstår.
Hvis barnet når at bide og man skælder meget ud, så kan man nemlig risikere at det bliver værre. Så kan man nå derud, hvor barnet begynder at leve op til rollen som den der bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.
Når børn bider, så skyldes det ofte at de mangler ord. At de ikke er i stand til at sætte ord på deres følelser, at de føler sig trængt op i en krog, at legetøjet tages fra dem og de ikke kan sige fra, det kan være vrede der løber af med barnet osv.
Børn kan også bide som et kærtegn der kammer over og netop det at jeres datter bides i ansigtet kunne måske være en forklaring her - det kunne være kys og kram, fordi det andet barn synes hun er vældig sød, der så gør at kysset pludselig bliver til et bid. Et "jeg holder så meget af dig, at jeg kunne spise dig".
Men uanset hvad årsagen er, så er det rigtig vigtigt at det stoppes og altså at pædagogerne er opmærksomme på at holde ekstra meget øje med det barn som bider. Det er vigtigt at de finder ud af, i hvilke situationer det pågældende barn forløber sig og så griber ind inden, om det så kræver at det andet barn må 'mandsopdækkes' i en periode, så de kan få det afbrudt ...
Du skal naturligvis holde fast i at din datter ikke skal bides flere gange og at pædagogerne må gøre hvad de kan for at det ikke sker igen. Og naturligvis kan de ikke give dig nogen garantier - men de kan gøre rigtig meget for at sikre, at det ikke sker. De ved jo hvem det er der bider og må naturligvis holde ekstra meget øje med det barn i øjeblikket - det er jo ligeså meget for det barns skyld, fordi han eller hun jo også skal have hjælp til at lade være. Der er to børn som skal have hjælp her og som har brug for at det bliver stoppet - og det altså inden det sker! :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske