Døgnrytme - 10 mdr.

2. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Døgnrytme - 10 mdr.

Kære Helen

Kan du ikke give mig et overblik over om vores døgnrytme ser fornuftigt ud for vores datter på 10 mdr.

Kl 6.10 Hun bliver vækket
Kl 6.30 morgenmad – typisk øllebrød og mælk
Kl. 7.10 afsted mod vuggestue
Kl. 9.00 frugt og vand og derefter direkte ud i barnevognen – nogen gange er hun for træt og bliver puttet inden frugten. Bliver vækket efter to timer.
Kl ca 11.00 frokost (spiser ca 1 skive rugbrød med æggesalat, leverpostej og torskerogn – dertil mælk)
Kl. 13.00- 13.30 puttes igen og vækkes efter to timer. Får derefter lidt frugt og vand samt rester fra madpakken
Kl. 16.00 jeg henter hende – hun får vand og lidt bolle, frugt eller youghurt når vi er hjemme
Kl 18.00 vi spiser aftensmad – er hun meget træt inden kl. 18 snydestarter hun og får lidt før os andre. Typisk spiser hun det samme som os – nogen gange suppleret med grød eller rugbrød (hun elsker rugbrød og bryder sig ikke meget om grød) hertil mælk eller vand.
Kl 19.15 hun bliver puttet i sin seng af sin far.
Kl. 20.30- 21.00 vågner og tror hun skal holde fest. Bliver ammet og sover oftest videre i vores seng.
Sover ...

Annonce

... utrolig let og uroligt i løbet af natten. Bliver typisk ammet en ekstra gang i løbet af natten omkring kl. 2 for at få lidt ro på hende.

Jeg er især interesseret i at vide om det er ok at hun vækkes efter to timer om dagen. Hun kan nemt sove 3-4 timer af gangen men så bliver det endnu mere vanskeligt at sove om aftenen/natten. De siger i vuggestuen at hun er meget træt og virker som hun har brug for 4 timers middagslur, så jeg er i tvivl om der skal skæres i dem trods det at hun sover så let om natten og gerne vil være vågen til kl 23 hvis hun får lov.

Du har tidligere skrevet til mig omkring min datters døgnrytme og jeg synes det går lidt bedre, men det ligger altså stadig til hende at være glad for aftenerne.

De to dagslurer rykker lidt i start tidspunkt – i vuggestuen kigger de på hvornår hun er træt og putter hende derefter – umiddelbart synes jeg at det lyder meget fornuftigt, men har også hørt fra anden side at det er vigtigt med en fast soverytme også om dagen for at skabe en bedre rytme om natten og at de derfor skal putte hende på faste tidspunkter – hvad siger du til det?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder