Svar: Ting med i børnehaven
31. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Gitte
Både det at Emilie gerne vil vise noget af sig selv og at tingene også giver tryghed, kan være forklaringen hos jer :)
Det er helt naturligt for børn i Emilies alder at de gerne vil vise ting frem. Når I får gæster, har du måske også oplevet, at hun kan finde på at tage gæsten i hånden og gå rundt i jeres hus, pege på ting, vise sit værelse, sit legetøj osv. Det er ikke for at blære sig, eller på en negativ måde "vise sig frem" - det er mere helt spontant og en glæde over at kunne vise at sådan er hun, sådan bor hun og det er hun glad for.
Det at medbringe noget hjemmefra kan også gøre overgangen mellem hjem og børnehave mere tryg. Når hun har noget med hjemmefra, så føles det lidt som om at "hjemme stadig er der" og det er rigtig dejligt og rart for hende. Nogle børn bruger bare en bamse, en bestemt dukke eller lignende, men for andre børn er det vigtigt med "små skatte", som de igen ikke viser frem eller direkte benytter, men de skal bare være der - ligge i skuffen - indtil I så skal hjem, så henter hun dem og tager dem med hjem igen :)
God weekend til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske