Svar: Langsom til at tale og lille appetit
23. august 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Michelle
Jeg kan godt høre at dine drenge ikke er fysisk særligt store - jeg vil i første omgang foreslå dig, at du noterer deres vægt og længde ind i livets bog, som du finder her på medlemssiderne. Det vil give dig et billede af hvordan de vokser - det gør ikke noget at de ligger på de underste kurver, hvis det er sådan de er - men de bør ikke tabe sig eller 'falde kurver ned'. Kurverne er fra WHO så de gælder for hele verden - og dermed også hvor I bor :)
Det er vigtigt at dine børn får små hyppige måltider og jeg ved godt at mine dagsplaner kan se voldsomme ud. Dagsplanerne skal ses som en vejledning, jeg skriver ikke mængde, fordi børn spiser meget forskelligt og hvor nogle kun spiser ½ bolle, kan andre spise 1 ½ og det er helt fint. Det er hyppigheden og variation der er vigtig.
Du skal sikre dine dreng mad fra alle fødevaregrupper. Det vil være rigtig godt at de stadig får grød om morgenen - og cornflakes er ikke så godt som at give dem f.eks. lidt havregrød eller lidt havregryn med en skefuld sukker og lidt mælk ... Hvis de ikke vil spise dette, men er til de forskellige morgencerealier som du kan købe, hvor I bor, så skal du se dig rigtig godt for :)
Vælg altid produkter som indeholder max 10g sukker pr. 100g. Indeholder produktet mere sukker, så bør du ikke give det til dine drenge. Det vil hæve deres blodsukker og vil gøre at appetitten til næste måltid er mindre. Produkter med fuldkorn er vigtigt, så de oplever mæthed - men se især på sukkerindholdet.
Bag gerne boller selv, det kunne være grahamsboller eller havregrynsboller - opskrift på havregrynsboller finder du her på siden under web-tv/babykøkkenet. En bolle er bedre end kiks - og du kan variere ved at komme revne stykker gulerod, spinat, squash eller andet i bollerne, så de på den måde får større variation.
Da de ikke drikker mælk skal du give dem kalktilskud dagligt. De skal have en kalktablet dagligt - ca. 600mg. Det kan gives i form af en multivitaminpille der indeholder ekstra kalk eller ved at du giver dem en decideret kalktablet.
Giv dem også ost, da det er en god kilde til kalk og giv dem også gerne lidt tykmælk, yoghurt eller lignende. Igen er det anbefalet at give neutrale produkter som A38, tykmælk, ymer osv. og så selv tilsætte frugt, evt. lidt mysli eller lignende.
Og så skal de have masser af vand. Det er rigtig godt, hvis de vil drikke vand, for det er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at sikre deres væskebehov, netop ved at tilbyde dem vand :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Tilbydes f.eks. havregryn med lidt sukker og lidt letmælk. Vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, vand af kop og må her også meget gerne tilbydes lidt frisk frugt og bær. Det gør ikke noget at de ikke spiser det hele, bare de spiser lidt af det, så er det fint.
Frokost: Fiberholdigt brød, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, æg de skal have variation her af forskellige fødevarer uanset om de spiser kold eller varm frokost. Vand af kop
Eftermiddag: En lille portion ymer med mysli, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop. Igen er det vigtigt at de spiser lidt, gerne af det hele - men de behøver ikke spise alt :)
Aften: Igen variation af kød, fisk, ris, pasta, kartofler, sovs, grøntsager osv. Mad som I andre spiser, helt almindelige børnevenlige retter, vand af kop.
Med hensyn til deres sproglige udvikling, så er det vigtigt at de begynder at sige mere og mere og også begynder at bruge sproget mere bevidst. At I er flyttet fra et land til et andet og at de derfor har skulle vænne sig til flere sprog - kan naturligvis forsinke deres sprogudvikling. Men I forældre taler jo til dem, som I hele tiden har gjort og du skulle gerne kunne fornemme en ændring - at deres sprog udvikler sig.
Jeg synes du skal prøve at kontakte en talepædagog - en audiopæd. I Danmark er det noget som alle børn tilbydes hjælp til, men hvor I bor, skal I måske selv betale. Ikke desto mindre, synes jeg det lyder relevant at kontakte en talepædagog, nu hvor børnene snart er 2 ½ år. Det kan give jer nogle redskaber at arbejde videre med - enten på egen hånd eller i samarbejde med talepædagogen. Hvis talepædagogen skønner det nødvendigt, vil man ofte skulle møde op 10 gange (en gang om ugen), der vil blive lavet sprogtest og talepædagogen vil kunne vurdere hvad dine drenge har behov for hjælp til og hvor I så skal sætte ind, for at støtte deres sprogudvikling bedst muligt videre frem.
Det vil være en rigtig god idé at du får tjekket deres hørelse først. Så du sikrer dig, at deres sprogudvikling ikke hindres fordi de hører dårligt og evt. skal have lagt dræn eller på anden måde behandles.
Med hensyn til undersøgelser og vaccinationer, så er det i DK sådan at alle børn tilbydes en årlig helbredsundersøgelse hos egen læge ofte omkring barnets fødselsdag. Og i skolealderen tilbydes børn normalt min. to undersøgelser - af kommunallæge og/eller skolesundhedsplejerske og derudover ses børn af egen læge efter behov.
Det danske børnevaccinationsprogram indeholder følgende:
3 mdr.: difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV-1
5 mdr.: difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV-2
12 mdr.: difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV-3
15 mdr.: MFR 1
4 år.: MFR 2
5 år.: difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination
12 år.: MFR 2. Dette til børn der 1. april 2008 er mere end 4 år - ophører 2016. Piger tilbydes her også HPV 1, 2 og 3.
PCV er pneumokok vaccine
HPV er vaccine mod livmoderhalskræft
Hvis dine børn ikke har været til undersøgelse, ikke er blevet set af en læge siden de var 1 ½ år eller hvis det er længere tid siden, så synes jeg det vil være en god idé at bestille en tid - bare til en snak, netop om deres trivsel, vækst osv. Og så kan du samtidig tale med lægen om, hvad de vil anbefale af kontroller fremover og hvad der er kutyme, hvor I bor nu :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske