Brev:
Langsom til at tale og lille appetit
23. august 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Langsom til at tale og lille appetit
Kære Helen,
Jeg har tre spørgsmål om vore tvillingedrenge, som nu er 2 år og 4 måneder.
1) Vores drenge er små af deres alder. De vejer blot 12 og 12.5 kg. De har meget lille appetit, og har altid haft det.
Vi har prøvet at følge dine madprogrammer/forslag, men så meget kan de slet ikke spise. De spiser lidt cornflakes eller en bolle om morgenen. Om formiddagen har de stort set ingen appetit, men nogle gange lykkes det at lokke en kiks i dem. Til frokost kan de måske spise en halv rundtenom hver. Om eftermiddagen får de frugt, og om aftenen aftensmad med os. Mælk vil de ikke drikke meget af. Hvis vi kun giver dem mælk, lader de bare være med at drikke. De kan lade være med at drikke det meste af en dag, hvis vi kun tilbyder dem mælk. Jeg giver dem gerne noget andet, for at sikre at de får væske nok. De får måske 2-3 dl på en dag, men jeg er urolig for, at det ikke er nok.
Jeg har længe tænkt, at så længe vi tilbyder dem mad regelmæssigt, så er det godt nok, men jeg er også bekymret over, at de ikke vejer mere. Mad virker bare ikke til at interessere dem meget. Nogle gange har jeg købt en is til dem, for at sikre, at de får lidt mælkeprodukter, men det gider de heller ikke altid at spise.
2) Vores drenge siger ikke meget. Min ene dreng kan mange enkelte ord, og kan tælle (ikke altid i den rigtige rækkefølge) og synge (ikke de rigtige ord, men det lyder lidt derhenad). Han kan dog ikke sige meget mere end 20 ord, og han sætter dem ikke sammen. Min anden dreng siger blot få ord. Nogen gange hvisker han noget. Det virker som om han er lidt genert. Han kan dog sagtens råbe højt, men ikke forståelige ord.
Jeg synes, at det er bekymrende, at de ikke har bedre talefærdigheder i deres alder. De elsker at sige dyrelyde, men ikke mange ord. Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Vi taler meget med dem, læser bøger og leger "pegeleg" og siger, hvad er det? Det er en kop, o.lign. Skal vi søge hjælp, og i så fald hos hvem?
3) Vi er flyttet fra Holland til Australien for 5 måneder siden. Det virker ikke som om, der er meget "offentligt" opfølgning på helbredssiden. Er der nogle checks eller vaccinationer børn skal have efter 2 års alderen, som vi skal være opmærksomme på? I Holland blev vi automatisk indkaldt til vaccinationer, vækstkontrol, o.lign, men det virker ikke til, at vi bliver indkaldt til noget her. Eller måske er der bare ikke flere checks efter 2 års alderen?
På forhånd tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Michelle