Svar: Ulykkelig ved måltider og søvn
22. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse af din datter og de ting der sker hos jer og det forløb I har været igennem.
Jeg kan godt forstå du er frustreret og synes du kæmper en kamp ... det er også umådeligt hårdt, at have et barn der græder, protesterer, virker ulykkelig i perioder og i andre perioder har det rigtig godt - for hvad skal I gøre, hvad virker og hvad virker ikke - det er utroligt frustrerende, ikke at kunne handle, for der er jo ikke noget du ønsker mere end at hjælpe din datter.
Jeres datter er blevet undersøgt af flere læger og forskellige behandlere og alle har sagt at hun er sund og rask. Men hvad er der så galt ...?
Jeg er normalt ikke tilhænger af at sætte børn i kasser og give dem diagnoser eller betegnelser - jeg bryder mig f.eks. ikke om at man kalder sit barn for "astma-barn" eller "flaske-barn". Men når jeg læser jeres beskrivelse af jeres datter, så er det som umiddelbart falder mig ind, at jeres datter måske er det man kan kalde for en "High need baby".
Man kan sige at alle børn et eller andet sted er high-need - alle børn har et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. Ligesom børn naturligt har en udforskningstrang og lyst til at lære, alle børn har et højt aktivitetesniveau ...
Når det nogle gange bliver relevant at tale om High Need Babies, så er det fordi at nogle børn naturligt virker mere krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for hjælp til enten at spise og koncentrere sig om det, eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Faktisk det du oplever hos jer ...
Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. Og her hjælper det faktisk rigtig mange at vide, at der ikke er noget i vejen med ens barn, eller at det ikke er fordi man ikke gør det godt nok eller gør noget forkert - det er 'bare' sådan ens barn er, det er barnets personlighed.
Og det er derfor betegnelsen her måske kan hjælpe - det kan give jer følelsen af at I ikke er alene og at I ikke gør noget forkert. Der er børn der har det sådan, der er andre familier som oplever det samme og det giver de fleste - og måske også jer? - en ro at vide det. Du kan søge på det på nettet og finde forskellige fora, hvor andre i samme situation kan dele ud af deres erfaring ... :)
Det er en rigtig god idé at arbejde på en nogenlunde fast rytme for dagen og det vil være rigtig godt, at du arbejder på at din datter sover 3 lure dagligt. Det vil faktisk også være rigtig godt, hvis du kunne arbejde lidt på, at hun skal have mælk i forbindelse med at hun skal sove og du må faktisk godt dele hendes flaske i to - i stedet for at sidde og kæmpe med hende i 1½ time. Hun må altså godt få f.eks.en ½ flaske, når hun vågner af en lur - og så skal du lege med hende, stimulere hende, pludre med hende osv. Hun skal skiftes og så skal hun have flaske ½ flaske igen og puttes til lur.
Det kan for det første gøre at du får lidt mere mælk i hende, det kan også gøre, at hun vil spise mere roligt og ikke opleve flasken som noget ubehageligt - og så er det vigtigt netop med flasken at sove på, fordi det også giver mere ro og gør at overgangen til at falde i søvn bliver bedre.
På sigt skal hun igang med lidt skemad og her vil det være rigtig godt, at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner af en lur og så får flaske at sove på. På den måde får hun plads i maven til begge dele. Netop, når hun så er vant til at få flaske inden hun skal sove, så vil det være helt naturligt at fortsætte med dette og hun vil på sigt sandsynligvis så kunne drikke en næsten fuld flaske der. Så på sigt vil I altså kunne komme ind i en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner, drikker vand af kop, derefter leger, hygger, pludrer, tumler osv. bliver skiftet og så får sin flaske inden hun skal sove igen.
Det er en rigtig god idé at udnytte, at hun gerne vil spise i søvne - og det er vigtigt at du giver hende flaske sen aften og tidlig morgen - og faktisk også gerne midt nat hvis hun vil tage imod. Det er vigtigt at hun ikke sover 8 timer uden at få mælk. Selvom det er dejligt at hun sover igennem allerede, så er du nødt til, med en pige som hende, at få fordelt hendes indtag af mælk godt over døgnets 24 timer - netop for at presset om dagen mindskes. Det er også sådan at hvis hun "faster" i flere timer, så er det naturligt mere svært for hende at finde ud af at spise fordi hun bliver for sulten, så det er bedre at give hende lidt at spise hyppigere lige nu og i takt med at hun så begynder med skemad, så vil hun naturligt få flaske med 3-4 timers mellemrum.
Du skal også være opmærksom på, at hun måske vil have gavn af at få flasken uden at være i din favn. Det kan være en idé at give hende flasken imens hun ligger i sin barnevogn eller i sin seng - nogle har det også rigtig godt med at få flasken imens de ligger under deres aktivitetsstativ eller lignende. Og det er okay. Du skal bare sørge for at hun får masser af kropskontakt uden for måltiderne :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske