Svar: Afvænning af sut
22. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Gitte
Det er rigtig godt at I er begyndt at minimere brugen af sutten og det lyder som om at din datter er ved at blive mere og mere bevidst om, at sutten ikke skal bruges i løbet af dagen men afleveres til mor og lægges væk til det bliver aften og sovetid igen. Det er rigtig fint.
Hvornår man stopper afhænger af den enkelte situation. De fleste børn stopper i 3 års alderen og nogle gange er man af hensyn til tandstilling og sprogudvikling nødt til at stoppe fra den ene dag til den anden, andre gange kan man sagtens nedtrappe brugen af sutten og på den måde langsomt lade det ebbe ud.
Det er forskelligt, hvordan barnet helst vil stoppe. Nogle børn har det bedst med forklaringer - at sutten bliver slidt og går i stykker og derfor må smides ud. De skal tages med i processen, se den ødelagte sut og selv komme den i skraldespanden og i takt med at sutterne kasseres, ja så stopper brugen af sut og der indkøbes ikke nye.
Andre børn, har det bedst med at aflevere sutten til andre. Det kan være at hænge sutten på eet suttetræ - de står nogle gange i parker eller i større indkøbescentre eller hos tandlægen. Andre afleverer sutten til en onkel, atter andre sender sutten til julemanden, så nissebørnene kan få dem - og er man heldig får man et brev retur fra Grønland :)
Atter andre laver aftaler med barnet om at sutterne afleveres og i stedet får barnet en ting, som barnet har ønsket sig meget.
Ofte er det en god idé at give barnet en substitut - det kan være en bamse at putte med i stedet, en bamse kan også trøste i løbet af dagen og følge med uanset om man er hjemme, i børnehave eller passes hos bedsteforældre. Det er også godt at have et godt putteritual, hvor man læser historie, måske synger en sang, kærtegner og putter lidt sammen - så det stadig er rigtig dejligt at komme i seng og så man ikke savner sin sut så meget, for man har jo alt det andet :)
Læs gerne bøger om at stoppe med sut. Af børnebøger findes der mange muligheder:
"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.
"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.
"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...
Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.
Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:) Netop det at læse om andre og tale om andre, er lettere end at tale om sig selv, men det pirker alligevel lidt til, at det måske er tid til at smide sutten :) Se også f.eks. stopsy.dk.
Du kan sikkert finde lignende, der hvor du bor :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske