Svar: Afvænning af sut

22. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Det er rigtig godt at I er begyndt at minimere brugen af sutten og det lyder som om at din datter er ved at blive mere og mere bevidst om, at sutten ikke skal bruges i løbet af dagen men afleveres til mor og lægges væk til det bliver aften og sovetid igen. Det er rigtig fint.

Hvornår man stopper afhænger af den enkelte situation. De fleste børn stopper i 3 års alderen og nogle gange er man af hensyn til tandstilling og sprogudvikling nødt til at stoppe fra den ene dag til den anden, andre gange kan man sagtens nedtrappe brugen af sutten og på den måde langsomt lade det ebbe ud.

Det er forskelligt, hvordan barnet helst vil stoppe. Nogle børn har det bedst med forklaringer - at sutten bliver slidt og går i stykker og derfor må smides ud. De skal tages med i processen, se den ødelagte sut og selv komme den i skraldespanden og i takt med at sutterne kasseres, ja så stopper brugen af sut og der indkøbes ikke nye.

Andre børn, har det bedst med at aflevere sutten til andre. Det kan være at hænge sutten på eet suttetræ - de står nogle gange i parker eller i større indkøbescentre eller hos tandlægen. Andre afleverer sutten til en onkel, atter andre sender sutten til julemanden, så nissebørnene kan få dem - og er man heldig får man et brev retur fra Grønland :)

Atter andre laver aftaler med barnet om at sutterne afleveres og i stedet får barnet en ting, som barnet har ønsket sig meget.

Ofte er det en god idé at give barnet en substitut - det kan være en bamse ...

Annonce

... at putte med i stedet, en bamse kan også trøste i løbet af dagen og følge med uanset om man er hjemme, i børnehave eller passes hos bedsteforældre. Det er også godt at have et godt putteritual, hvor man læser historie, måske synger en sang, kærtegner og putter lidt sammen - så det stadig er rigtig dejligt at komme i seng og så man ikke savner sin sut så meget, for man har jo alt det andet :)

Læs gerne bøger om at stoppe med sut. Af børnebøger findes der mange muligheder:

"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.

"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...

Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.

Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:) Netop det at læse om andre og tale om andre, er lettere end at tale om sig selv, men det pirker alligevel lidt til, at det måske er tid til at smide sutten :) Se også f.eks. stopsy.dk.

Du kan sikkert finde lignende, der hvor du bor :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder