Svar: Skilsmisse - 2 år

21. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære du

Jeg er ked af at høre at I forældre har valgt at flytte hvert til sidst. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det aldrig en god situation og det vil naturligt gå ud over barnet - også selvom man som jer, gør det i en rolig stemning og kan finde ud af at aftale hvordan barnet skal "deles". For det er jo det, som er så hårdt - at man skal dele sit barn ...

Det vil påvirke jeres dreng både fysisk og psykisk. Fysisk fordi han skal flytte hjem - skiftevis bo hos den ene og den anden. Det er her rigtig godt at han kan gå i samme institution og at I forsøger at bo så tæt ved hinanden som muligt. Jo mere hans hverdag kan ligne sig selv, jo bedre er det.

Psykisk er det hårdt, fordi han oplever at mangle enten mor eller far i sin hverdag. Han er vant til at have jer begge to og pludselig er der kun den ene. Igen er det rigtig fint, hvis I kan være sammen en gang imellem og han kan mærke at I stadig kan tale sammen og finde ud af at være sammen - men på sigt vil det måske ændre sig og livet vil blive et andet. Der er jo altid en vis sandsynlighed for at I hver især finder en ny partner og så er det naturligt ofte slut med at mødes og spise sammen ...

Samtidig vil I begge naturligt også være påvirket af alt det der sker og jeres overskud til at være der for ham, tage jer af ham og give ham den omsorg han behøver, kan være svært at finde, fordi I selv står i den situation som I gør. Det at I flytter hver for sig og skal klare jer økonomisk alene, kan også nogle gange betyde, at I hver især er nødt til at arbejde mere, for at få det hele til at løbe rundt - og det igen, kan give mindre overskud til barnet ...

Rigtig mange bliver skilt i dag og på den måde er det ikke så svært at være skilsmissebarn som det var for 30 år siden. Men stadig er det naturligt at børn gerne vil bo ét sted og også gerne vil at mor og far bor sammen ...

Med den alder jeres dreng har, er det begrænset hvor meget han kan forklares og forstå - men I må prøve så godt som I nu kan, at fortælle ham ...

Annonce

... det. Og igen - jo mere ens hverdagen kan være, jo bedre er det for ham. Med tiden vil han måske begynde at stille flere spørgsmål og så må I forsøge at svare så ærligt som muligt. Det er her vigtigt at I ikke taler dårligt om den anden forældre. I har jo valgt at få ham sammen og selvom drømmen om hvordan det hele skulle være, ikke gik som håbet, så vil det, at I har ham sammen altid binde jer sammen - og derfor er I nødt til at behandle hinanden pænt, især for jeres drengs skyld.

Det vil være meget fint at I kan skiftes til at hente og aflevere i institutionen - I behøver ikke være der begge to ved dette skift, - det er ikke anderledes end hvis I boede sammen og så skiftedes til at hente. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan mødes og deltage i de fælles aktiviteter der er i vuggestuen, deltage i forældremøder, fællesspisning og hvad andre arrangementer der kan være.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er rigtig vigtigt at I anerkender jeres dreng følelser og også tale med ham om mor eller far, som han nu har behov for. Det er vigtigt at give ham lov til at spørge efter far eller tale om far eller savne far, når han er hos dig - ligesom det er vigtigt at han også får lov til at tale om og savne mor, når han er hos far. Det er vigtigt at lytte til ham, berolige og betrygge og sige "ja, jeg kan godt forstå du savner .., det er helt okay" eller lignende.

I skal også være forberedt på, at fordi han er så lille, at han endnu ikke har meget sprog og derfor ikke kan sætte ord på sine følelser, så vil han højst sandsynligt reagere meget fysisk. Han vil kunne græde voldsomt, vride sig på gulvet, sparke, slå, rive i hår eller lignende som reaktion på alt det han ikke kan få ud. Han vil også kunne reagere modsat, trække sig ind i sig selv, blive stille og tilbageholden og det er vigtigt at give ham plads uanset hvordan han reagerer. Det er vigtigt at I ser ham og forstår ham, når han har det svært :)

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham - ja fortsat held og lykke til jer alle tre! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.