Svar: Skilsmisse - 2 år
21. august 2011
Alder:
2 år
Kære du
Jeg er ked af at høre at I forældre har valgt at flytte hvert til sidst. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det aldrig en god situation og det vil naturligt gå ud over barnet - også selvom man som jer, gør det i en rolig stemning og kan finde ud af at aftale hvordan barnet skal "deles". For det er jo det, som er så hårdt - at man skal dele sit barn ...
Det vil påvirke jeres dreng både fysisk og psykisk. Fysisk fordi han skal flytte hjem - skiftevis bo hos den ene og den anden. Det er her rigtig godt at han kan gå i samme institution og at I forsøger at bo så tæt ved hinanden som muligt. Jo mere hans hverdag kan ligne sig selv, jo bedre er det.
Psykisk er det hårdt, fordi han oplever at mangle enten mor eller far i sin hverdag. Han er vant til at have jer begge to og pludselig er der kun den ene. Igen er det rigtig fint, hvis I kan være sammen en gang imellem og han kan mærke at I stadig kan tale sammen og finde ud af at være sammen - men på sigt vil det måske ændre sig og livet vil blive et andet. Der er jo altid en vis sandsynlighed for at I hver især finder en ny partner og så er det naturligt ofte slut med at mødes og spise sammen ...
Samtidig vil I begge naturligt også være påvirket af alt det der sker og jeres overskud til at være der for ham, tage jer af ham og give ham den omsorg han behøver, kan være svært at finde, fordi I selv står i den situation som I gør. Det at I flytter hver for sig og skal klare jer økonomisk alene, kan også nogle gange betyde, at I hver især er nødt til at arbejde mere, for at få det hele til at løbe rundt - og det igen, kan give mindre overskud til barnet ...
Rigtig mange bliver skilt i dag og på den måde er det ikke så svært at være skilsmissebarn som det var for 30 år siden. Men stadig er det naturligt at børn gerne vil bo ét sted og også gerne vil at mor og far bor sammen ...
Med den alder jeres dreng har, er det begrænset hvor meget han kan forklares og forstå - men I må prøve så godt som I nu kan, at fortælle ham det. Og igen - jo mere ens hverdagen kan være, jo bedre er det for ham. Med tiden vil han måske begynde at stille flere spørgsmål og så må I forsøge at svare så ærligt som muligt. Det er her vigtigt at I ikke taler dårligt om den anden forældre. I har jo valgt at få ham sammen og selvom drømmen om hvordan det hele skulle være, ikke gik som håbet, så vil det, at I har ham sammen altid binde jer sammen - og derfor er I nødt til at behandle hinanden pænt, især for jeres drengs skyld.
Det vil være meget fint at I kan skiftes til at hente og aflevere i institutionen - I behøver ikke være der begge to ved dette skift, - det er ikke anderledes end hvis I boede sammen og så skiftedes til at hente. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan mødes og deltage i de fælles aktiviteter der er i vuggestuen, deltage i forældremøder, fællesspisning og hvad andre arrangementer der kan være.
Det er rigtig vigtigt at I anerkender jeres dreng følelser og også tale med ham om mor eller far, som han nu har behov for. Det er vigtigt at give ham lov til at spørge efter far eller tale om far eller savne far, når han er hos dig - ligesom det er vigtigt at han også får lov til at tale om og savne mor, når han er hos far. Det er vigtigt at lytte til ham, berolige og betrygge og sige "ja, jeg kan godt forstå du savner .., det er helt okay" eller lignende.
I skal også være forberedt på, at fordi han er så lille, at han endnu ikke har meget sprog og derfor ikke kan sætte ord på sine følelser, så vil han højst sandsynligt reagere meget fysisk. Han vil kunne græde voldsomt, vride sig på gulvet, sparke, slå, rive i hår eller lignende som reaktion på alt det han ikke kan få ud. Han vil også kunne reagere modsat, trække sig ind i sig selv, blive stille og tilbageholden og det er vigtigt at give ham plads uanset hvordan han reagerer. Det er vigtigt at I ser ham og forstår ham, når han har det svært :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham - ja fortsat held og lykke til jer alle tre! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske