Putteritual for aktiv dreng

21. august 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Putteritual for aktiv dreng

Kære Helen

Jeg har gennem et stykke tid haft stor glæde af både din brevkasse og din bog sådan får du dit barn til at sove. Nu er jeg alligevel kommet til et punkt, hvor jeg måske alligevel søger et lidt målrettet råd, angående hvorledes man får en aktiv dreng til at lægge sig ned og selv falde i søvn.

Vi har en rigtig dejlig dreng som fra fødsel nærmest var lidt foran sin alder har jeg følt. Han har altid haft ualmindelig meget energi og lyst til at opleve det omkring ham kombineret med en pæn portion utålmodighed og temperament. Da han var godt 2-3 måneder kunne han blive dybt arrig, hvis man ikke holdte ham i en mere oprejst stilling, så han kunne følge med. Da han var godt 5 måneder, begyndte han at kravle. 6 måneder begyndte han at rejse sig op af møbler, og ved 7 måneder begyndte han at gå rundt langs møbler og med gå-vogn. Nu er han 8 måneder og over alt i højt tempo, hvilket klart passer ham godt. Han er gladere eftersom han selv kan mange ting, og stimulerer sig selv ved at undersøge hver en krog i huset. Han mangler dog stadig ballancen til selv at kunne stå og gå uden hjælp.

Det er jo alt sammen rigtig skønt. Problemet er at al den energi har svært ved at forlade kroppen, når han så endelig skal falde til ro for natten. Og her er det jeg søger et godt råd.

Først et kort resume af hans søvn generelt. Han har altid sovet mindre end gennemsnittet. Dog ikke så lidt at jeg har følt det som et problem. Han kom ind på sit eget værelse da han var ca lidt under 3 måneder. Det tog han helt uden ballade og virkede faktisk til at have glæde af det. Soveværelse og børneværelse er lige ved siden af hinanden og han har uden tvivl kunne høre min mands snorken, og dermed kunne høre at vi var der.

Han er fysisk meget urolig om natten, men det begynder så småt at komme i bedring. Det kommer af en eller anden grund i bølger. Han kan have en uge hvor han faktisk sover godt, sover helt igennem eller skal hjælpes ned og ligge samt have en beroligende hånd en enkelt gang om natten. Så kan det pludselig vende og han vågner forskrækket flere gange og græder. Er fysisk fuldstændig elektrisk så vi ikke engang kan tvinge ham i ro ved at holde ham. Jeg er begyndt at lade være med at søge forklaring på det, da jeg sjældent kan finde forskel på de gode og dårlige perioder. Det må ganske enkelt hænge sammen med hans udviklingsspring.

Når vi skal lægge ham i seng har det altid været lidt en udfordring at få ham til at falde fysisk til ro. Han har aldrig taget sutten til sig ...

Annonce

... hvilket ofte giver dem en form for ro. Tidligere ammede jeg ham i ro til han halvsov, men stoppede med det ved 6 måneders alderen. Her er det jo man taler om at man skal begynde at lære dem selv at falde i søvn. Vi har forsøgt få gange at lade ham lege i sengen og gå lidt frem og tilbage. Jeg har dog hurtig fornemmet at det ikke føre til noget godt. Det er fysisk umuligt for ham selv at falde til ro. Faktisk speeder han mere og mere op indtil han er både ulykkelig og frustreret over at han er træt og udmattet, men kroppen bare forsætter. Derfor valgte vi hurtig at lade tiden arbejde med os og i stedet arbejde med glidende overgange fra dårlige søvnassociationer til gode. Flaske (tidligere bryst) erstattes af bamse som altid er i armene ved putning. Blide vug skal erstattes af kærtegn på panden.

Vores godnatritual ser sådan ud.

Ca 18. Aftensmad
Ca 19.30 ren ble og nattøj.
Herefter synger vi børstetænder sangen og børster tænder. (det synes han er sjovt og han ved hvad der skal ske når vi synger sangen)
Ca 20.00 Vi klargør en varm flaske godnatmælk, går ind på hans værelse ruller for og slukker lyset så han ikke bliver stimuleret. Sætter os i stolen med ham på dynen og holder ham mens han får sine varme mælk. Rent praktisk fungerer det ved at vi simpelthen holder på hans krop med vores arme så han ikke kan spjætte med arme og ben, mens vi meget blidt vugger ham. Når han drukket sin mælk og jeg kan mærke at kroppen er fuldstændig i ro bliver han lagt over i sin seng. Nogen gange falder kroppen i søvn før sindet og han har stadig halv åbnet øjne. Men mange gange arbejder kroppen videre selvom øjnene er lukket og der ved jeg at det er for tidligt at lægge ham i senge. Han vil kaste sig rundt i det øjeblik jeg giver slip.

Dette ritual fungerer for os og det tager ca 10-15 minutter at lægge ham i seng fra vi har sat os i stolen. Vi føler han får ro og nærhed som det sidste inden han falder i søvn. Men som min sundhedsplejeske sagde, så skal han jo lære selv at falde i søvn … hun forslog at vi måske kunne bruge samme metoder som man bruger til dampbørn uden dog at fortælle andet end at de havde en specielt tung dyne. Jeg har intet kunne finde på nettet og ved ikke lige hvordan vi skal komme videre.

Skal vi gribe til andre metoder eller vil tiden i virkeligheden arbejde med os?
Han er 8.5 måneder og næsten alle jeg kender er allerede på dette tidspunkt kommet til det punkt hvor de blot kan lægge deres barn.

Glæder mig til at høre fra dig
Kærlig hilsen
os alle 3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.