Svar: Hvornår sko?
19. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har, vil det normalt være meget passende med det man kalder for "kravlesko" eller "prewalker". Når børn begynder at rejse sig ved tingene og gå lidt rundt ved møblerne, er det vigtigt med sko der har skridsikre såler - det vil ofte være ruskindssåler og sko der er lavet af skind. Bundgård laver blandt andet prewalker, Naturino laver kravlesko, Sofie Schnoor laver også sutsko og kravlesko, der kan bruges.
Når barnet bliver større og begynder at gå mere omkring, går rundt udenfor, leger i sandkasse, går på græsset osv., så er der behov for rigtige sko. Det vil sige sko med vandtætte såler og dermed også sko, som naturligt bliver lidt hårdere i sålen - men som dog stadig skal kunne bøjes forholdsvis let mellem tommel og pegefinger.
Du skal tale med jeres dagplejer om, hvorvidt der vil være brug for sko med vandtætte såler - det kunne godt tænkes, at det var nødvendigt, når vi tænker på årstiden nu og de næste måneder frem - og at det er derfor hun har sagt, at du skal købe et par rigtige sko.
De mere rigtige sko, skal have fast hælkappe og skoen må ikke være så stor, at hun glider frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider i skoen er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Derfor er det generelt også en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må derudover ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder - og så skal der som sagt være vandtætte såler, så hun kan stå på jorden uden at få våde fødder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske