Svar: Adskillelses problemer

17. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev og velkommen til :)

Min umiddelbare tanke er, om ikke jeres dreng har en substitut for mor og far? Det kunne være en bamse, som kunne følge ham. Fordelen ved en bamse er, at den kan han selv styre - han kan putte med den, holde om den, kramme den osv. når han har behov for det og det kan han ikke med jer. Så en substitut - det der også i psykologiske termer kaldes for et overgangsobjekt, ville have være helt naturligt at give ham da han startede i vuggestue ... Det betyder dog ikke, at det er for sent at give ham en nu og jeg synes det er et forsøg værd.

Det kunne være f.eks. en build a bear eller lignende, hvor man fylder den med knus, tanker, kram osv. Måske vil det hjælpe ham, at kunne have den med uanset om han skal i institution, være hos bedsteforældre eller bare puttes i sin seng.

Derudover så er det også sådan, at børn naturligt i perioder har rigtig svært ved at skifte situation. Det er rigtig svært for ham at blive afleveret i vuggestuen, fordi det medfører at skulle slippe det der hjemme. Nu havde I det lige så hyggeligt og det der dejligt at være hjemme alle sammen - og hvorfor skal han så af sted. Når han så har været der lidt, så er det igen rigtig dejligt at være der og så kommer problemet ofte, når han så skal hentes. Igen er det svært at skifte situation og så vil han ikke med hjem ...

Det er vigtigt ikke at trække tiden ud. Igen kan en substitut hjælpe og nogle gange kan det være en lille ting i stedet for en bamse. Det kunne være en særlig magisk sten eller en lille trold, en plastik diamant eller andet, hvad du nu kan finde - der kan trylle. Hvis han ...

Annonce

... har den i sin lomme og mærker på den, så kan du mærke at han tænker på dig og sende ham tanker. Det hjælper på nogle børn - men han er nok lige lille nok endnu, men så har du idéen med dig :)

Han skal betrygges i at I er der og det er meget vigtigt at I altid overholder de aftaler I laver med ham. Det er meget vigtigt for ham, at hvis I har sagt at I kommer når han spiser frugt, at I så også gør det. Han skal kunne regne med jer og føle sig fuldstændig tryg.

Det er naturligt at børn har adskillelsesproblemer i perioder. Det hører naturligt med til deres udvikling og opvækst. Det kan handle om at barnet bliver meget ulykkelig, når det er adskilt fra sine forældre, at det er overdrevent bekymret for om der vil ske forældrene noget, at det ikke kan være i institution eller skole fordi det savner forældrene for meget, at det ikke kan sove, uden at forældrene er ved siden af, at det ikke er i stand til at sove ude hos andre ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan hjælpe at tale lidt med ham omkring det der skal ske. Når han f.eks. skal i vuggestuen, så sætte ord på, tale om at han skal lege og med hvem, evt. lave en aftale med ham om, at når han har lagt sin madskasse i køleskabet (eller hvad rutiner I har) så går I hen til vinduet hvor han vinker og så går du - og at du så kommer igen. Så I får talt situationen igennem før den opstår.

Det samme om aftenen - forklar ham, at nu skal han i seng, vaskes og have nattøj på, så kommer far og læser godnathistorie, så kommer mor ind og siger godnat og så skal han sove. Igen så han forberedes på situationen før den opstår.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.