Svar: Adskillelses problemer
17. august 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Min umiddelbare tanke er, om ikke jeres dreng har en substitut for mor og far? Det kunne være en bamse, som kunne følge ham. Fordelen ved en bamse er, at den kan han selv styre - han kan putte med den, holde om den, kramme den osv. når han har behov for det og det kan han ikke med jer. Så en substitut - det der også i psykologiske termer kaldes for et overgangsobjekt, ville have være helt naturligt at give ham da han startede i vuggestue ... Det betyder dog ikke, at det er for sent at give ham en nu og jeg synes det er et forsøg værd.
Det kunne være f.eks. en build a bear eller lignende, hvor man fylder den med knus, tanker, kram osv. Måske vil det hjælpe ham, at kunne have den med uanset om han skal i institution, være hos bedsteforældre eller bare puttes i sin seng.
Derudover så er det også sådan, at børn naturligt i perioder har rigtig svært ved at skifte situation. Det er rigtig svært for ham at blive afleveret i vuggestuen, fordi det medfører at skulle slippe det der hjemme. Nu havde I det lige så hyggeligt og det der dejligt at være hjemme alle sammen - og hvorfor skal han så af sted. Når han så har været der lidt, så er det igen rigtig dejligt at være der og så kommer problemet ofte, når han så skal hentes. Igen er det svært at skifte situation og så vil han ikke med hjem ...
Det er vigtigt ikke at trække tiden ud. Igen kan en substitut hjælpe og nogle gange kan det være en lille ting i stedet for en bamse. Det kunne være en særlig magisk sten eller en lille trold, en plastik diamant eller andet, hvad du nu kan finde - der kan trylle. Hvis han har den i sin lomme og mærker på den, så kan du mærke at han tænker på dig og sende ham tanker. Det hjælper på nogle børn - men han er nok lige lille nok endnu, men så har du idéen med dig :)
Han skal betrygges i at I er der og det er meget vigtigt at I altid overholder de aftaler I laver med ham. Det er meget vigtigt for ham, at hvis I har sagt at I kommer når han spiser frugt, at I så også gør det. Han skal kunne regne med jer og føle sig fuldstændig tryg.
Det er naturligt at børn har adskillelsesproblemer i perioder. Det hører naturligt med til deres udvikling og opvækst. Det kan handle om at barnet bliver meget ulykkelig, når det er adskilt fra sine forældre, at det er overdrevent bekymret for om der vil ske forældrene noget, at det ikke kan være i institution eller skole fordi det savner forældrene for meget, at det ikke kan sove, uden at forældrene er ved siden af, at det ikke er i stand til at sove ude hos andre ...
Det kan hjælpe at tale lidt med ham omkring det der skal ske. Når han f.eks. skal i vuggestuen, så sætte ord på, tale om at han skal lege og med hvem, evt. lave en aftale med ham om, at når han har lagt sin madskasse i køleskabet (eller hvad rutiner I har) så går I hen til vinduet hvor han vinker og så går du - og at du så kommer igen. Så I får talt situationen igennem før den opstår.
Det samme om aftenen - forklar ham, at nu skal han i seng, vaskes og have nattøj på, så kommer far og læser godnathistorie, så kommer mor ind og siger godnat og så skal han sove. Igen så han forberedes på situationen før den opstår.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske