Brev:
Adskillelses problemer
17. august 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Adskillelses problemer
Hej Helen
Jeg har en skøn dreng på snart 3 år. Han er glad og trives, og er en dreng med fart på.
Han er en meget bestemt lille dreng, som rigtig gerne vil have, at alt går på hans måde. Han har også meget temperament, og kan blive meget hidsig, hvis han får et nej til noget. Vi er ret konsekvente, overfor ham, hvis han ikke hører efter. Sætter os ned og fortæller ham, at det vil vi ikke have at han gør, hvis han fx slår, og tager ham væk fra problemet.
Det var blot lidt om ham som person, og så til vores problem.
Vi har lige siden han var lille haft store problemer med at aflevere ham i vuggestue. Han har næsten grædt hver dag, selvom vi virkelig har gjort alt for at fortælle ham, at vi kommer igen. Vi har lavet hurtig aflevering og langsom aflevering.. alle muligheder er afprøvet. Lige så snart vi er ude af syne stopper han med at græde og han har det altid sjovt når vi kommer og henter ham. Han har en masse små legekammerater i vuggestuen og er ellers glad for at være der - så vi forstår ikke helt hvorfor han bliver ved med at være ked af det, når vi går. Det samme gælder også hvis han skal være hos bedsteforældre eller andre.
Det er det samme når han skal sove om aftenen. Vi børster tænder, læser flere bøger, synger og hygger. Sidder også lidt hos ham efter det (10 -15 min), men så går vi ud, så han selv kan falde i søvn. Her græder han også hver dag. (For det meste er det ikke så lang tid - men han græder). Vi lader altid døren stå helt åben og går rundt og laver ting eller snakker, så han kan høre at vi er der. Da han var lille blev vi til han sov, men det stoppede vi med på et tidspunkt, og i en periode gik det også fint med at vi gik ud. (Hvis han bliver ved med at græde går vi ind og ligger ham ned og siger godnat og går ud igen).
Vi har prøvet at sidde inde hos ham, men så falder han ikke i søvn - det kan tage op til 1½ time for ham at falde i søvn så... og det er simpelthen for lang tid - han er helt smadret dagen efter, de gange vi har gjort det. Vi har skåret ned på hans middagslur til 1 time, og han kommer i seng ved 19.30 tiden og sover til ved 6.30 -7 tiden....
Mit spørgsmål er nu, om vi kan gøre noget, for at han føler sig tryg ved at vi går. Både når han skal afleveres men også når han skal sove.. Det er hårdt at det skal være så svært - både for ham og os. (Det hele er værre, hvis det er mig der afleverer eller putter - fremfor min mand)
Jeg håber, du kan hjælpe os.
Mange hilsner
Maria