Svar: Sprog og hissy fits
16. august 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig godt at I har fået ørelægen til at tjekke jeres drengs ører, så er I sikre på, at hans sproglige udvikling ikke er påvirket af dårlig hørelse.
Børns sproglige udvikling kan godt variere - nogle børn taler meget, andre taler mindre og det er rigtigt, at nogle børn bruger flere kræfter på at udvikle sig motorisk og mindre på det verbale og det er helt okay.
De fleste børn vil omkring 1 års alderen have et aktivt ordforråd på to til fem ord, men forstår mange flere. Den sproglige udvikling sker hele tiden og man kan begynde at give barnet små opfordringer, som "hent bamsen" eller "Hvor er din sut?" og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger - pege på sutten i munden eller tage bamsen, der ligger på bordet.
Når børn er ca 1½ år, så begynder sproget at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som "lys", "bil", "bold" og lignende.
Børn vil omkring 1½ års alderen ofte også kunne huske og reagere på en sproglig opfordring, der kræver at de henter noget. Når du f.eks. siger "hvor er din sut, kan du hente sutten" så vil barnet godt kunne gå ind på sit værelse og hente sutten der. Barnet vil altså i den alder vide, hvad du taler om og vil også kunne forstå og huske din opfordring, selvom det skal bevæge sig til et andet rum og måske bliver afledt af andre ting undervejs.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :)
Man siger at barnet her får en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, - gennemsnitligt betyder at nogle kan lidt mindre og andre mere.
Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:)
Felix forstår ALT hvad I siger og lyder dermed til at kunne følge en sproglig opfordring, han kan sagtens høre, kan sandsynligvis også pege og give udtryk for sine behov non-verbalt og det er helt fint. Så vil sproget sandsynligvis komme hen af vejen.
Måske forstår du ham for godt? Måske tager storesøster nogle gange over og forklarer for ham, så han ikke behøver sige så meget ...? Måske snakker I andre bare rigtig meget og han sidder så og lytter og suger til sig? Det kan også være at han er perfektionist og ikke siger noget, før han er sikker på at kunne sige det rigtigt og den dag han så beslutter sig for at tale, så vælter ordene ud af munden på ham - det må tiden jo vise :)
Hvis han i 2 års alderen ikke siger særlig meget, så kan det være en god idé at kontakte talepædagogen i kommunen. Det vil de sandsynligvis også tale med jer om i vuggestuen. Talepædagogen vil kunne vurdere om han skal have støtte til sit sprog, hvornår det evt. vil være aktuelt og vil også kunne rådgive jer præcist i forhold til jeres drengs behov.
Jeg er ret overbevist om at der ikke er en sammenhæng mellem at han "falder og slår hovedet" og at han ikke siger så meget. Men hvis far er bekymret, så drøft det med lægen :)
Hissy fits - er hidsighedsanfald og det kan måske godt virke som om at Sine er hidsig, men måske er det ikke det hun er. Måske er hun frustreret og ked af det, fortvivlet eller måske er hun vred. Og det er meget vigtigt at hun får lov til at have disse følelser.
Selvom Sine er 3 år nu, så er hendes hjerne stadig umoden. Det betyder at verden nogle gange bryder sammen for hende, ikke fordi hun gerne vil det sådan eller fordi hun prøver dig af - men fordi hun simpelthen ikke har dannet de vigtige forbindelser mellem hjernens forskellige dele, som netop skal gøre, at hun kan bevare roen, overblikket og en gang imellem bare sige 'pyt med det', glemme det og komme videre.
For hende vil ting, du oplever som bagateller, ofte få hele verden til at vælte og hun bliver dybt ulykkelig og dybt frustreret. Og det har hun brug for at du kan forstå og hun har brug for at du kan rumme hende, rumme hendes følelser uanset hvordan hun har det. At kunne rumme, betyder at du kan holde ud at hun har det som hun har det - uden at du forsøger at ændre det og uden at du tager det personligt.
Nogle gange gør hun naturligvis noget forkert og må irettesættes, men det er virkelig vigtigt at du overvejer, hvordan du forklarer hende at hun gør noget forkert.
Hendes hjerne består af flere dele og du skal appellere til hendes storhjerne. Det er den, du påvirker når du viser hende lydhørhed, følelsesmæssig forståelse osv. Det er den største del af vores hjerne og den er den der blandt andet gør hende kreativ og i stand til at bruge sin fantasi, den hjælper hende med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hendes evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det.
Du styrker denne del af hjernen ved netop at vise hende disse ting - være lydhør, rumme, forstå, sætte dig ind i hendes situation, give hende idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er super vigtigt at du gør disse ting, for at hun også lærer at gøre sådan.
Hvis du går fra hende, kalder hende hysterisk, via dit kropssprog eller direkte siger at du ikke gider være sammen med hende "hold op med at være så hysterisk" eller "nu kan du blive her til du kan opføre dig ordentligt" eller lignende, så vil det påvirke hendes mellemhjerne. Denne del af hjernen aktiverer raseri, frygt, separationsangst, sorg, lyst til at lege, trang til at udforske osv.
De meget stærke følelser som udløses af mellemhjernen skal styres af storhjernen og det er dette samarbejde mellem den ene hjernedel og den anden hjernedel, der fortsat er meget umodent. Derfor er det så utroligt vigtigt at du med din storhjerne, din rationelle del af hjernen, formår at rumme hende, når hendes mellemhjerne tager over. Ved at du tager hende op, sidder med hende giver hende masser af fysisk kontakt, omsorg osv. så får du din datter til at slappe af.
Når hun føler sig forstået, anerkendt og mødt, når hun mærker at du er der for hende, at du godt kan rumme, at hun har det som hun har det, så sættes der en masse hormoner igang i hendes krop og forbindelserne mellem hjernens dele skabes.
Med hensyn til renlighed og lave afføring på toilettet, så er det helt normalt at børn bliver renlige med vandladning for de er det med afføring. Mange børn ser afføringen som en del af dem selv og de har meget svært ved at give slip ...
I skal sørge for at holde hendes mave godt igang, det er bedre af afføringen er lidt for blød end for hård. Hvis hun har hård mave, vil hun slet ikke forsøge. Og så skal I opfordre hende til at prutte, når hun sidder på toilettet og hvis der så kommer lidt afføring, så skal I vise hende det, rose og sige at det er rigtig fint, så hun på den måde stille og roligt finder ud af at det er okay og at det ikke er farligt.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske