Brev:
Sprog og hissy fits
16. august 2011
Alder:
20 mdr.
Sprog og hissy fits
Hej Helen
Min dejlig dreng på 20 mdr siger kun hov, av, bum og mam.
Vuggestuen var bekymret,så vi har været til ørelæge, og han havde fine øre og hørelse.
Han er en voldsomt aktiv dreng, kravlede ved 6 mdr, gik ved 10 og nu kan der kun løbes og klatres på en rigtig klatrevæg for meget større børn, hvis han skal synes, det er sjovt, hvilket vores lokale sundhedsplejerske siger er grunden til hans manglende sprog - altså at han er MEGET motorisk.
Jeg er lærer, og prøver at sige ordene, når han vil have forskellige ting og der bliver talt og læst meget i vores hjem, og det er helt tydeligt at Felix forstår ALT hvad vi siger til ham.
Så hvorfor ikke flere ord/mere sprog?
Fordi han er så livlig, slår han hovedet rigtig meget og far er lidt bange for at han måske har slået det for meget til at han kan sige noget?
Vores andet barn, Sine på 3år, for-og har altid fået-volsomme hissy fits. Da hun var 9 mdr og op, gav hun sig gerne til at kaste op i arrigskab.
Men nu er de så udtalte at hun er udenfor pædagogisk rækkevidde når hun begynder. Det kan opstå ved at vi ikke kan forstå hvad hun siger, eller ved påtagning af tøj exempelvis. Hvad er det rigtige at gøre i den situation? Vi har prøvet at holde hende fast og tale roligt til hende, lade hende rase ud et sikkert sted, og give timeout, intet af det virker før hun er helt slap i kroppen.
Og til sidst-har du nogle gode råd til hvordan man får hende til at lave nr 2 på toilettet? Har prøvet at synge og læse bog, men hun kan simpelthen ikke.
Venlig Hilsen
Pernille