Svar: Udvikling - 2 år, 1 mdr.

13. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sanne

Først vil jeg sige, at det lyder som om at Marie udvikler sig rigtig godt. Det lyder faktisk som om at der sker en spurt på stort set alle punkter lige nu og det er rigtig dejligt :)

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" - selvom hun er 2 år nu, så vil du stadig godt kunne få noget ud af den :)

Her er en liste, som beskriver lidt af hvad man kan forvente af en 2 årig - nogle ting vil jeres datter naturligt være rigtig god til, andre ting skal hun stadig lære:

- Begynder at lege mere med andre og ikke længere kun ved siden af andre

- Vil ofte elske at efterligne sine forældre

- Vil gerne hjælpe til med at dække bord, tale i telefon eller lignede, som de voksne gør.

- Kan virke genert overfor fremmede

- Bliver let frustreret, får fortvivlelsesanfald

- Mangler stadig ord til at udtrykke sig verbalt og reagerer derfor meget fysisk

- Er meget kærlig og giver gerne kys og knus

- Er meget insisterende og vil gerne selv forsøge at gøre opgaver uden at få hjælp.

- Holder på sin ret - "min!", kan godt tilbyde ting/legetøj til andre børn, men vil så hurtigt have det igen.

- Kan virke meget krævende og vedvarende i sin kommunikation - igen som udtryk for at mangle ord

- Kan vise følelser som jalousi

- Begynder at blive bange for mørke og små dyr, kan vågne om natten og græde.

- Begynder at have humor og har sans for sjove ting, griner med, når familien morer sig over simple ting.

- Nyder rim og sange og elsker at få læst små historier og kigge i bøger

- Taler med 2-3 ords sætninger

- Siger navne på legetøj

- Nynner melodier og forsøger at synge med ord

- Kan udpege hvor er øjne, ører, næse osv. når man spørger konkret - Gentager ord og er generelt meget interesseret i at kommunikerer med ord, men bruger stadig også fagter og mimik

- De kan gå op og ned af trapper ved at holde på gelænderet

- Spiser selv med ske og gaffel

- Eksperimenterer stadig med smag, lugt, røre - det er meget normalt at en 2 årig smager på et sneglehus, en sten eller lignende fundet i haven

- Elsker at skubbe, trække, bygge, fylde i og hælde ud - f.eks. sandkager og andet ...

Annonce

... sand- og vand-leg

- Tegner med kraftige farveblyanter

- Går uden hjælp og forsøger også at gå baglæns

- Kaster og triller en stor bold

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er 2 årige igang med at skulle forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og netop det at begynde at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", eller sige "nej, vil selv" osv. er alt sammen noget der viser, at jeres datter er igang med at blive bevidst om hvem hun selv er.

Hendes selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Både, når hun er i dagpleje - måler sig med de andre børn, ser på dem, prøver at efterligne dem og også møder modstand fra dem. Og også når hun er sammen med jer og andre voksne. Hun har brug for ros, det gør hende stolt og glad og når hun bliver irettesat så bliver hun naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Børn i 2 års alderen kan godt føle skam og blive meget kede af det, når og hvis de irettesættes. Hun er med den alder hun har nu meget følsom og meget sårbar overfor hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.

Det kan sagtens være at Marie bliver venstrehåndet - det kan nogle gange ses meget tidligt. Man siger normalt, at det er vigtigt at barnet har valgt side før det starter i skole - men det kommer normalt helt af sig selv, i takt med at hun begynder at tegne mere, skulle smøre sit eget brød, klippe med en saks osv. så vil du kunne se, hvad hånd hun vælger.

Det fin motoriske kan I sagtens øve. Du kan købe store perler der skal trækkes på en piberenser eller sættes på et perlebræt, du kan tage hende med til at bage og lade hende pynte bollerne eller pizzaen. du kan også købe legetøj specifikt beregnet på at støtte finmotorik - der findes forskellige puslespil, hvor brikkerne skal sættes sammen, lego er også en idé som I allerede forsøger med :) Det kunne også være træmad, hvor hun kan øve sig i at skære det over med en legetøjskniv, det kan være et kaffe eller te-stel, hvor hun skal øve sig i at hælde, skænke op, dele ud osv.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor