Udvikling - 2 år, 1 mdr.

13. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Udvikling - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen.

Marie er jo lige blevet to, og i den forbindelse tænke jeg på, om der er nogle tommelfingerregler for, hvad et barn på to år bør kunne?

Jeg synes jo, hun er blevet så stor på de sidste :-)

Vi flyttede hende jo, efter lang overvejelse, til en dansk dagpleje i stedet for den tyske her i Flensburg . Hun skiftede dagpleje i maj, og det har været fantastisk. Den nye danske dagpleje har en fast dagsplan og en ro, som vi aldrig oplevede i den tyske. Marie er næste aldrig overtræt og sur mere, når hun bliver hentet - faktisk vil hun slet ikke hjem. Efter en lang sommerferie fik hendes dagpleje et stor knus, da ferien var forbi. Det er så skønt.

Vi har også kunne mærke et stor spring i hendes udvikling, Hendes sociale og sproglige kompetencer er eksploderet. Hun kan over 100 ord på både dansk og tysk. Hun laver 3 - 4 ords sætninger. Den helt store forskel fra før, er at det er bevidste sætninger. Som f.eks.: ”lege med Mia legepladsen” Eller da jeg var hjemme med hende i forgårs og serverede varmt mad til middag, siger hun: ”Plejer få rugbrød.”

Hun kan kende forskel på stor og lille, oppe og nede og andre modsætninger. Hun er begyndt at tale dansk til mig og tysk til sin far, det synes vi, er meget flot. Hun kan sige tallene 1 til 10 i den rigtige rækkefølge på både dansk og tysk. Hun husker utrolig godt, og fortæller tit om ting, der er sket for flere uger siden, og hvis nogle af hendes ting er væk, og vi ikke kan finde det, ved hun selv, hvor det er. Vi føler bestemt ikke, at hun er langsommere til at tale end andre børn, fordi hun er tosproget, tværtimod.

Hun er meget interesseret i farver og bogstaver i øjeblikket. Hun kan en ...

Annonce

... tre- fire farver.

Marie er meget kærlig og udeler gerne kys. Hun elsker social kontakt og opfordre gerne andre til at deltage i leg. Hendes to bedste legekammerater (naboens datter og en pige fra dagplejen) et ca et år ældre en hende. Hun vil altid det samme som dem, selv om det nogen gang kniber med motorikken. Hun kan løbet, men hun kan ikke hoppe, ligesom hendes to legekammerater, så det øver hun sig meget i. Hun er ikke så glad for spise med gaffel og ske, hun kan stadig bedst lide at bruge hænderne. Vi prøver at hjælpe hende med at få maden op, men hun er i en fase, hvor det ikke bliver accepteret, for hun VIL SELV! Hun har også være længe om at kunne sætte dubloklodser sammen. Hun bliver tit utålmodig og lidt hektisk, hvis hun skal bruge sin finmotorik. Jeg kan se RIGTIG meget af mig i hende på det punkt :-) Men er der noget, jeg kan gøre for at støtte hende?

Jeg er selv venstrehåndet, og jeg har lagt mærke til, at hun helst bruger ske og gaffel i venstre hånd, ligesom hun også mere bruger den venstre hånd, når hun leger. Men er det for tidligt at sige, om hun er venstrehåndet?

Hun øver sig meget i selv at tage tøj af og på, men det er kun jakke, sko og sokker hun kan tage af.

Hun er begyndt at interessere sig for potten, men bruger selvfølgelig stadig sin ble. Hun giver desuden gerne sine bamser ble på :-)

Hun får desuden tit fortvivlelsesanfald, hvor vi prøver at støtte hende, samtidig med at vi selvfølgelig prøver at sætte grænser. Det er ikke let, men jeg har på det punkt virkelig kunne bruge din brevkasse.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad kan/ skal man ellers forvente af en pige på to år?

Mange hilsner,

Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor