Brev:
Udvikling - 2 år, 1 mdr.
13. august 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Udvikling - 2 år, 1 mdr.
Hej Helen.
Marie er jo lige blevet to, og i den forbindelse tænke jeg på, om der er nogle tommelfingerregler for, hvad et barn på to år bør kunne?
Jeg synes jo, hun er blevet så stor på de sidste :-)
Vi flyttede hende jo, efter lang overvejelse, til en dansk dagpleje i stedet for den tyske her i Flensburg . Hun skiftede dagpleje i maj, og det har været fantastisk. Den nye danske dagpleje har en fast dagsplan og en ro, som vi aldrig oplevede i den tyske. Marie er næste aldrig overtræt og sur mere, når hun bliver hentet - faktisk vil hun slet ikke hjem. Efter en lang sommerferie fik hendes dagpleje et stor knus, da ferien var forbi. Det er så skønt.
Vi har også kunne mærke et stor spring i hendes udvikling, Hendes sociale og sproglige kompetencer er eksploderet. Hun kan over 100 ord på både dansk og tysk. Hun laver 3 - 4 ords sætninger. Den helt store forskel fra før, er at det er bevidste sætninger. Som f.eks.: ”lege med Mia legepladsen” Eller da jeg var hjemme med hende i forgårs og serverede varmt mad til middag, siger hun: ”Plejer få rugbrød.”
Hun kan kende forskel på stor og lille, oppe og nede og andre modsætninger. Hun er begyndt at tale dansk til mig og tysk til sin far, det synes vi, er meget flot. Hun kan sige tallene 1 til 10 i den rigtige rækkefølge på både dansk og tysk. Hun husker utrolig godt, og fortæller tit om ting, der er sket for flere uger siden, og hvis nogle af hendes ting er væk, og vi ikke kan finde det, ved hun selv, hvor det er. Vi føler bestemt ikke, at hun er langsommere til at tale end andre børn, fordi hun er tosproget, tværtimod.
Hun er meget interesseret i farver og bogstaver i øjeblikket. Hun kan en tre- fire farver.
Marie er meget kærlig og udeler gerne kys. Hun elsker social kontakt og opfordre gerne andre til at deltage i leg. Hendes to bedste legekammerater (naboens datter og en pige fra dagplejen) et ca et år ældre en hende. Hun vil altid det samme som dem, selv om det nogen gang kniber med motorikken. Hun kan løbet, men hun kan ikke hoppe, ligesom hendes to legekammerater, så det øver hun sig meget i. Hun er ikke så glad for spise med gaffel og ske, hun kan stadig bedst lide at bruge hænderne. Vi prøver at hjælpe hende med at få maden op, men hun er i en fase, hvor det ikke bliver accepteret, for hun VIL SELV! Hun har også være længe om at kunne sætte dubloklodser sammen. Hun bliver tit utålmodig og lidt hektisk, hvis hun skal bruge sin finmotorik. Jeg kan se RIGTIG meget af mig i hende på det punkt :-) Men er der noget, jeg kan gøre for at støtte hende?
Jeg er selv venstrehåndet, og jeg har lagt mærke til, at hun helst bruger ske og gaffel i venstre hånd, ligesom hun også mere bruger den venstre hånd, når hun leger. Men er det for tidligt at sige, om hun er venstrehåndet?
Hun øver sig meget i selv at tage tøj af og på, men det er kun jakke, sko og sokker hun kan tage af.
Hun er begyndt at interessere sig for potten, men bruger selvfølgelig stadig sin ble. Hun giver desuden gerne sine bamser ble på :-)
Hun får desuden tit fortvivlelsesanfald, hvor vi prøver at støtte hende, samtidig med at vi selvfølgelig prøver at sætte grænser. Det er ikke let, men jeg har på det punkt virkelig kunne bruge din brevkasse.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad kan/ skal man ellers forvente af en pige på to år?
Mange hilsner,
Sanne