Svar: Vandskræk

10. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder som om at din dreng vitterligt har vandskræk og det er faktisk meget flot at han i en alder af knap 1 ½ år er i stand til at sætte ord på "jeg er bange for at det store vand skal vokse over mig". Det skal man naturligvis lytte til og respektere - det vil sige ikke presse ham unødigt.

Men samtidig er det jo også vigtigt at tingene ikke kammer over og det lyder hos jer, som om at han har fået det være - nu vil han pludselig heller ikke ud selvom det regner ...

Det er helt naturligt at børn har perioder, hvor de i kraft af deres udvikling og større bevidsthed om verden, er naturligt mere bange end i andre perioder. Men det bør ikke vare mere end nogle måneder, så er det vigtigt at være opmærksom - og det er godt du skriver.

Børn har det man kalder for "normale frygtformer" og her er frygten for vand en af dem. Børn vil altså naturligt i en periode, kæmpe voldsomt imod at blive vasket, vil ikke i bad, vil slet ikke have vasket hår osv. Men barnets frygt må ikke blive så voldsom og så længerevarende, at det bliver et problem for hele familien eller at det forhindrer barnet i at fungerer - og det synes jeg lyder til at være tilfældet hos jer. Så er den angst eller frygt barnet har for meget og dermed noget der skal behandles.

Jeres dreng lyder til at have det man kalder for en "enkelt fobi". Det er f.eks. når man er bange for mørke, for små dyr, for højder eller for at svømme eller være i nærheden af dybt vand. Et barn der har en sådan fobi, vil gøre hvad det kan for at undgå at komme i en situation, hvor barnet møder f.eks. vand og konfronterer man så barnet ved f.eks. at tage i svømmehallen og kræve at barnet skal bade i bassinet, så risikerer man at barnet får et decideret angstanfald, hvor deres angst er ekstrem.

Det er ganske fint alt det du gør og jeg er helt tilhænger af at du forsøger, - han skal jo også bades og skal naturligvis kunne komme ud, selvom det regner. Men spørgsmålet er om ikke ...

Annonce

... angsten sidder så dybt i ham, at I er nødt til at få hjælp af en psykolog eller en som har uddannet sig specielt i at hjælpe børn med vandskræk.

Jeg tænker, at det er vigtigt at din dreng lærer at vand er et sjovt og okay element at være i nærheden af og at være i - og det skal han lære gennem leg. Det er vigtigt ikke at presse ham, men stadig også opfordre ham til at være i vand og forsøge lidt forskelligt stille og roligt. Prøv i første omgang at gøre badet klar før han kommer på badeværelset og prøv stille og roligt at lade ham være med til at fylde vand i karret med håndbruseren.

Når han sidder i badekarret, så fyld ikke for meget vand i - så han stadig føler at han har kontrol over det. Og lad ham lege med vandet og prøv så at motivere ham til at hælde lidt vand på sig selv. I første omgang på tæerne, benene, armene, maven og stille og roligt på skulrene, ned af ryggen, nakken og som han bliver mere og mere modig lade ham selv prøve at hælde lidt vand på kinderne, ørerne og i håret. I første omgang ikke så han får vand i øjnene, men vænner sig til det og tør mere og mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så synes jeg I skal overveje at gå til vandleg med ham, hos en der er uddannet i at afhælpe vandskræk. I et lille bassin, gerne privat, hvor der ikke er unødig støj og larm og hvor der er fokus på ham og netop på at det skal være sjovt og på hans præmisser, - som han nu kan klare.

Hvis han slet ikke er parat endnu så kan du naturligvis overveje at se tiden an - men prøv også at kontakte PPR i kommunen og tal med en børnespykolog om, hvordan du skal forholde dig. Han er jo stadig en lille dreng og vil naturligt med alderen kunne forklares mere og mere og I vil kunne lave aftaler med ham og dermed også sætte små mål for ham, så han stille og roligt lærer at vand ikke er så farligt. Men en psykolog vil kunne rådgive jer om, hvornår man skal gøre noget mere aktivt og i givet fald hvad.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.