Svar: Alene i badekar
5. august 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det er et rigtig godt og relevant spørgsmål ...
Børn skal ikke være alene uden opsyn, når de er i vand - og det gælder faktisk børn i alle aldre. Naturligvis når de til et tidspunkt, hvor de selv kan gå i badekar, men det er bestemt ikke endnu :)
Børn kan drukne - og børn drukner. Ikke kun i søer, ved havet og i svømmebassiner. Børn kan også drukne i badekar, baljer, soppebassiner i haven mv.
Trygfonden har blandt andet lavet en statistik over drukneulykker i Danmark. Ifølge denne, så drukner børn mellem 0-1 år i badekar, de 1-4 årige drukner ofte i havebassiner og i fiskedamme og de 5-14 årige drukner i forbindelse med badning og svømning.
Drukneulykker er meget alvorligt og det er desværre en hyppig dødsårsag for børn - også i Danmark og ikke kun i lande, hvor man har pool i haven :)
Jeg vil derfor altid anbefale at børn holdes under fuldt opsyn af en voksen, hvis de er i badekar eller på anden måde i eller tæt ved vand - så det er en rigtig god idé at få fat i en god bog, eller at afbryde badet, så han ikke sidder der i timer - det er jo også tilladt at sige stop, når du synes det er nok :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske