Svar: Min dreng gider slet ikke vuggestuen mere.

1. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det gør altid ondt i hjertet, når børn er kede af det og ikke trives - og det lyder som om at din dreng er ked af vuggestuen og det skal man naturligvis lytte efter.

Du fortæller dog at han skal i børnehave om 2 måneder - og spørgsmålet er, om ikke det er det, han venter på og har brug for. Der er ikke lang tid til. Du skriver, om I skal finde en anden børnehave - og det kommer jo an på, hvad du tænker om det sted, hvor han nu har en plads. Han lyder til at være i en integreret institution og leger med børnehavebørnene på legepladsen - hvad har han selv sagt om børnehaven - er det et sted, hvor han umiddelbart gerne vil være?

Der vil naturligvis være nye voksne og nye børn for ham at møde - der vil også være ældre børn, som han kan søge og lege med, hvis han har det lettere med at lege med de lidt ældre. De samme børn som han lige nu leger med på legepladsen vil han også kunne lege med indendøre.

Han lyder til at være meget bevidst om at du er hjemme med lillebror og jeg synes et eller andet sted, at du skal give ham lidt fleksibilitet, netop fordi du jo har barsel. Det vil være rigtig fint, hvis du en gang imellem kunne holde ham hjemme. Måske kunne I gøre sådan, at han er hjemme hver onsdag - så har han to dage i vuggestuen, er hjemme en dag, har to dage i vuggestuen og er så hjemme to dage i weekenden. Du kan aflevere ham lidt senere og hente ham lidt tidligere, så dagene ikke er længere end højst nødvendigt.

Og når du så har ham hjemme, så skal du naturligvis ikke sætte en masse i værk, fordi han er hjemme. Han skal være hjemme på de præmisser der nu er for det - og keder han sig, så er alternativet jo netop at komme i vuggestue, hvor der er andre at lege med. Han vil naturligt gerne være hjemme hos dig og ...

Annonce

... lillebror, han vil gerne se hvad I laver, følge med i hvad der foregår og være sikker på at han ikke går glip af noget. Og der er forskel på at være hjemme fordi I alle holder ferie og så være hjemme, når det er hverdag - og det skal han naturligvis også lære og fornemme.

Det gør altså ikke noget, hvis han finder ud af at det faktisk kan være temmelig kedeligt at være hjemme hos dig og lillebror og at han af den grund, så søger at komme tilbage til vuggestuen igen.

Derudover synes jeg du skal tale med pædagogerne om, hvordan de oplever din dreng og hvorfor de mener, at han trækker sig, - det skyldes vel ikke udelukkende at han savner dig? I givet fald, ligger der naturligvis en pædagogisk opgave i at aflede ham og gøre det sjovt at være i vuggestuen, så han glemmer mor et øjeblik fordi han nyder at være der ...:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du tror det vil være godt for ham at få et helt nyt skift - og det kan sagtens være - så må du kontakte pladsanvisningen og høre, hvad muligheder der er for at skifte til en anden børnehave. Måske kan det slet ikke lade sig gøre og så er den mulighed jo udelukket og I må så give børnehaven en chance :) Der kan være stor forskel på om man går i vuggestue eller i børnehave - også selvom der er tale om en integreret institution, som i princippet ligger i samme hus.

Det kræver lidt ekstra af ham at lege med alderssvarende og yngre børn - det er ikke så let, som at lege med sin fætter og kusine på 5 og 8 år. De er så store, at de naturligt tager hensyn til ham som den lille og det gør det noget lettere for ham, fordi meget bliver på hans præmisser. Sådan er det ikke, når han skal lege med nogen på sin egen alder - og det er vigtigt at han lærer begge dele :)

Håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin