Min dreng gider slet ikke vuggestuen mere.

1. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Min dreng gider slet ikke vuggestuen mere.

Hej Helen,

Jeg har før sendt dig et spørgsmål angående min 2.5 år gamle dreng, som ikke gider lege med de andre, og derfor heller ikke gider vuggestuen. Men nu er det blevet endnu værre.

Da jeg hentede ham idag, sad han alene oppe i stuen og legede med en bil, kun sammen (i samme rum) som en pædagog og et barn der lige var vågnet og sad og spiste. Ifølge pædagogen kunne de ikke overtale ham til at gå ned på legepladsen, og han havde også hele dagen spurgt efter mig. Han er ellers et ekstremt "ude-barn", selv i minusgrader. For mig var det meget tydeligt, at han slet ikke havde det godt.

Han fortalte mig også på hjemvejen, at han havde grædt fordi han savnede mig, og at han ikke (IKKE!) ville i vuggestuen igen, han ville gerne være hjemme med mig og lillebror. Og at et andet barn har kaldt ham lille baby fordi han græd (suk...)

Jeg er på barsel, så det er jo en mulighed, men vi bor i en lille lejlighed, og min dreng plejer ikke at gide være indenfor. Men hvis han har det SÅ skidt i vuggestuen vil jeg ikke aflevere ham. Men samtidig ved jeg jo at min barsel slutter på et tidspunkt, så han ...

Annonce

... skal jo lære at være i børnehave. Og, for at være helt ærlig, så er tanken om at undvære min middagslur lidt hårdt, da jeg jo er oppe et par gange om natten for at amme.

Han skal starte i børnehaven om to måneder, men er allerede smugstarted lidt, da han for et par måneder siden holdt op med at sove middagslur, og i stedet har leget med børnehaven ude på legepladsen.

Vi har snakket med pædagogerne, men det eneste de sagde var, at han savnede mig :( Det er ikke et nyt problem, men jeg synes at det bliver værre og værre. Vi har lige holdt fire ugers ferie, som vi allesammen har nydt, og han har som altid når vi holder ferie lært en hel masse (den her gang: gå op og ned af trapper uden at holde fast nogen steder). Jeg synes aldrig han lærer noget i vuggestuen, burde han ikke det? Det kommer altid i ferien.

Burde vi finde en helt anden børnehave til ham? Ville det mon hjælpe? Starte indkøringen forfra? Holde han hjemme?

En sidste anmærkning: Han har leget helt fantastisk med sin fætter og kusine i ferien, der er hhv 5 og 8 år gamle, så han kan godt lege med andre børn :)

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder