Svar: Søvn og bideri

28. juli 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)

Jeg vil foreslå, at I putter Alfred i seng og at I så sidder ved siden af og læser godnathistorie. Det foreslår jeg, af to årsager:

1) Alfred får fornemmelsen for at han skal ligge i sin seng, ligge stille og lytte og at det at ligge i sengen, netop er meningen. Det er sådan det forventes nu, modsat at tumle omkring og lege.

2) I har et formål med at sidde hos ham, I sidder der for at læse og for på den måde at hjælpe ham til ro og I prioriterer at bruge lidt tid på denne hyggelige stund.

Jeg er ikke tilhænger af at I sidder ved siden af hans seng, uden at tale med ham og uden at se på ham og nej, I skal heller ikke sidde der og lade som om at I sover. Nogle gange virker det bare at sidde og gøre ingenting, men ofte vil det virke modsat og dermed gøre barnet mere urolig og gøre at barnet så slet ikke sover ...

Og det er logisk nok, for I opfører jer jo mærkeligt. Alfred kan ikke forstå, hvorfor I sidder der og bare sidder. Hvorfor reagerer I ikke på ham, de ting han siger og det han gør. Hvorfor sidder I sådan, I plejer ikke at opføre jer sådan, så der må være noget galt - og så vil han naturligvis ikke sove, og vil ikke finde roen til at overgive sig til søvnen, men vil i stedet ligge og kikke på jer, hoppe rundt osv. for at få jer til at reagerer, for at få jer til at opføre jer normalt ..:)

Så mit forslag er altså at I putter ham og sidder og læser for ham i sengen. Og at han naturligt imens så skal lægge sig ned og så læser I lidt videre. Beroliger og betrygger "jeg er lige her, mor læser lidt, læg dig ned skat" eller lignende. Stille og roligt, men samtidig også præcist og kærligt.

Og derefter må I så vurdere om I skal blive siddende hos ham eller om det er bedre at gå. Hvis han finder roen ved at I sidder der og holder hænderne på ham, så er det fint at blive der. Det er bedre at bruge 15 minutter på at han falder roligt i søvn, end at gå og han så forbinder det at sove med noget som ikke er rart og er ked af det.

Det kan også være, at han har brug for at tumle lidt mere rundt og derfor kan I gå til og fra. Vær ikke væk i mere end 3 minutter af gangen, så kommer I tilbage, putter ham igen, kærtegner og beroliger og går måske igen. Nogle gange skal I veksle lidt, så I starter med at gå lidt frem og tilbage og så ender med at sidde der og lige holde lidt i hånden, synge lidt og han så falder i søvn. Nogle børn har naturligt brug for at ligge lidt alene, før de kan sove og det er helt okay - præcist som I oplever om dagen.

At han nogle gange bider, slår, napper til de andre børn, jer og sin lillebror skyldes alder og den udvikling han går igennem. Mange børn vil gøre dette netop omkring 1½ års alderen og gør det ofte, fordi de mangler sprog.

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært. Når børn bider eller slår, napper eller på anden måde reagerer fysisk, er det derfor udtryk for at de ikke kan sætte ord på deres følelser.

Han ...

Annonce

... vil f.eks. kunne finde på at bide jer, bedst som I sidder og nusser og kæler og har det rart, så får I pludselig hans tænder i skulderen, kinden eller i låret. Her er det kærtegn der kammer over. Man kan side at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig", at han simpelthen nyder jeres nærhed så meget, at han er nødt til at sætte tænderne i jer ...

Men andre gange er der andre ting der spiller ind og det vil f.eks. ofte være vrede, der løber af med barnet. Han kan føle sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra ham, følelsen af at mangle opmærksomhed, ikke at blive set nok, eller frustrationen over at ville noget men ikke kunne eller ikke at måtte. I sådanne situationer kan han finde på at bide, slå, nappe, som en helt naturlig reaktion. Det kan komme som en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.

Hvis han bider i glæde, når I har det dejligt skal I naturligvis ikke skælde ud, netop fordi det er kærtegn der kammer over. Du må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay, at det her gjorde ondt og du må også gerne sætte ham fra dig, så han mærker at der følger en handling med det nej, eller det AV! du giver ham, men det er vigtigt at I som voksne ikke bærer nag. I stedet for skal I prøve at lære ham hvordan han kan kysse, kramme og ae jer, I skal prøve at vise ham, hvad I gerne vil i stedet for.

Hvis det sker overfor andre, så er det vigtigt, at I forsøger at mægle mellem begge parter og hjælper jeres dreng med at sætte ord på. Hvis han f.eks. slår ud efter et andet barn, fordi barnet tager hans bil, så er det vigtigt at I siger til ham, at han ikke må slå, men samtidig også siger til det modsatte barn "Du blev ked af det fordi Alfred slog", men samtidig også sætter ord på for jeres dreng "Alfred bliver ked af det, når du tager hans bil". I er på den måde nødt til at hjælpe begge børn med at få kommunikeret og få lært dem, hvad det de gør, gør ved den anden og så samtidig også lære dem, hvordan man ellers kan handle. At de f.eks. kan spørge "må jeg låne din bil?" ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På samme måde skal I gentage, når han bider og siger "ikke bide", med at sige "Ja det er rigtigt man må ikke bide", så han hører at I forstår at han godt ved det.

Men det allerbedste er naturligvis, hvis I kan forsøge at undgå at det sker. Det er allerbedst, hvis I kan gribe ind inden han forløber sig, netop fordi jo mere I skælder ud og har fokus på det, jo mere kan det forstærkes hos ham, så hvis I helt kan nå at afbryde situationen, så det slet ikke når dertil, jo bedre er det.

Når han gør noget ved sin lillebror, som får lillebror til at græde, så kan det sagtens hænge sammen med at han føler lillebror som en rival. Men det kan også være udtryk for, at han gerne vil vise jer, at han kan hjælpe og gerne vil hjælpe. For når lillebror græder, så kan han hente lillebrors sut og dermed vise jer, at han gerne vil ham og gerne vil gøre noget, som ved også gør jer glade ... Han tænker det naturligvis ikke bevidst og kan ikke sætte ord på det, men det kan godt ligge i hans handlinger ...

Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin