Søvn og bideri

28. juli 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Søvn og bideri

Kære Helen,

Tusind tak for dit svar - vi har taget dine gode råd til os og vi har afkortet vores putte-ritual. - Vi synes dog stadig, at det går i den forkerte retning med at putte vores lille Alfred og har derfor et par spørgsmål mere, som måske kan bringe os lidt videre.

Efter dit brev har vi afkortet putteritualet til følgende: Aftensmad, evt. bad, nattøj på, puttegrød, læse bog ved køkkenbordet, børste tænder, så bliver der sagt godnat, vi ruller gardiner ned, snakker lidt om dagen der er gået og sætter ham op i sin seng. Så får han lov at 'dimse' lidt rundt, når han falder lidt til ro putter vi ham (nogle gange lægger han sig selv ned), synger en sang og siger godnat. -

Herefter siger vi ikke rigtig mere, vi sidder bare i stolen ved siden af (nogle gange lukker vi øjnene). Hvis han kalder på os eller kommer over til os nusser vi ham lidt, evt. lægger vi ham ned igen, siger godnat, sov godt, nogle gange vil han gerne holde i hånd, - så gør vi det. Andre gange er det nødvendigt at lægge en hånd på hans mave for at få ham til at falde til ro. - De første aftner gik dette fint, tog et sted imellem 30 og 45 min fra vi lagde ham og sagde godnat. - men nu har vi gjort dette i 4 uger og de sidste 2 uger er det bare blevet mere og mere besværligt, - det tager simpelthen længere og længere tid for hver aften...

Vi gør ikke noget anderledes end skrevet ovenfor. Alfred kan bare ikke finde ro, han roder rundt, lægger sig ned, stiller sig op, klør i ører og øjne, 'brummer' osv.... Vi har naturligvis overvejet om det er fordi han ikke er træt nok, men det tror vi altså ikke det er, han bliver nu puttet ca. 19.30.

Om dagen er søvn ikke et problem længere, heller ikke herhjemme, - han putter sig bare til at sove i barnevognen når der bliver sagt sov godt og hvis han vågner 'for tidligt' kan han godt falde i søvn igen, enten ved at få sutten eller hvis han bare får lov at ligge og snakke lidt.... I barnevognen kan han også finde på at ligge og snakke og hygge i op til 15-20min inden han sover. - hvis bare vi kunne overføre dette til hans seng....

Af dit svar på mit første brev udleder jeg, at du mener, at sove-problemerne primært skyldes at Alfred er blevet storebror for godt 3 måneder siden. - Men vi forstår det ikke helt for problemerne var jo også forinden?? Vi synes vi gør vort bedste for ikke at ...

Annonce

... behandle ham som en stor dreng, han er, som du også skriver, jo stadig er en lille dreng og vi er meget bevidste om ikke at gøre eller sige noget som antyder andet.

Alfreds dagplejemoder fortæller, at de sidste dage er Alfred begyndt at bide, nappe og 'klaske til' de andre børn derovre. Det er åbenbart værst når de er sammen med andre dagplejere og er flere børn. - Der er startet en ny dreng hos vores dagplejer for et par uger siden. - Dagplejeren fortalte at i dag havde hun sat ham 'i skammekrogen' på hendes skød så han ikke kunne være med til at lege når han nappede. - Han bider og napper også os herhjemme en gang i mellem og når det sker får han at vide at det må han ikke, at det gør ondt.

Gør vi det rigtige? - er der andet vi kan gøre?- Han kan også finde på at f.eks. bide i en stol og så sige ”ik' bide”. Kan læse at du har skrevet til andre at det er normalt, vi håber det er en fase og at det skyldes, at han har svært ved at udtrykke sine følelser. Han er også begyndt at putte en finger i munden eller øjet på lillebror og når han så græder siger Alfred ”græder” og ofte ”ha' sut” ellers henter han lillebrors sut. Vi forsøger at undgå dette, men synes jo også han skal have lov at være tæt på lillebror og så er han bare hurtigere end os nogle gange.- Ved godt du helst vil have et emne pr. mail, men tænker at det måske hænger sammen med søvnen!??

Håber du kan hjælpe os med gode råd eller måske bare en forklaring så vi forstår bedre.

Vi synes, at vi er nogle helt almindelige mennesker som gør vort bedste for at give vore børn en tryg og kærlig hverdag og vi synes ikke vi kan få øje på nogen grund til at lille Alfred skal have det så svært med søvn. - Vi ved jo godt der er masser af udfordringer med børn og vi tager tingene som de kommer, men det føles bare som om vi ikke gør fremskridt. -Selvfølgelig bliver det ikke nemmere af at have to så små, men det er nu sådan naturen gav os vore drenge og vi er glade og taknemmelige for det vi er blevet givet.

Min mor har foreslået at lade som om vi sover når vi sidder i stolen, - er det en god idé?

Kan det hjælpe at skifte værelse? - Det har vi mulighed for hvis du tror det vil hjælpe.

Kan det være fordi der ikke er mørkt nok i rummet?

Er der andet vi kan gøre?

Håber du igen kan hjælpe os, - på forhånd tak.
- Og rigtig god ferie til dig.

Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!