Svar: Sutter på fingre

22. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

Som udgangspunkt tænker jeg, at de rutiner I har omkring brug af sut lyder fine. Den skal som udgangspunkt bruges, når han skal sove eller er ked af det og det er vigtigt at han ikke har den i munden, når han leger - præcis som du selv er inde på, fordi det ofte gør at man glemmer den og han vænner sig til at have den i munden hele tiden.

Dertil kommer et lille begyndende suttebid og det er, som tandlægen har sagt vigtigt at finde balancen mellem at han har et suttebehov, som skal dækkes og derfor skal have lov til at sutte, men ikke må begynde at sutte på tommelfinger...

Min umiddelbare tanke er - når han sidder og ser TV, hvor han ofte ...

Annonce

... begynder at sutte på fingre, så er det fint at du en gang imellem beder ham tage hænderne ud af munden, eller fjerner dem, men du kunne måske også tilbyde ham noget at gumle på. Det kunne være en gulerod eller et stykke agurk. I stedet for at have fokus på fingrene og på at han ikke må sutte, så kunne du aflede ham ved at give ham noget at gumle på og netop gulerod eller agurk er jo både sundt og samtidig også godt når man skal bruge sin mund.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så kan du ikke anerkende hans behov for at have noget i hånden ved at give ham agurk eller gulerod og så holde fast i den gode rytme og de rutiner I har omkring sutten ...? :)

Håber du kan bruge dette forslag ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi