Svar: Sutter på fingre
22. juni 2011
Alder:
3 år
Kære Maibrit
Som udgangspunkt tænker jeg, at de rutiner I har omkring brug af sut lyder fine. Den skal som udgangspunkt bruges, når han skal sove eller er ked af det og det er vigtigt at han ikke har den i munden, når han leger - præcis som du selv er inde på, fordi det ofte gør at man glemmer den og han vænner sig til at have den i munden hele tiden.
Dertil kommer et lille begyndende suttebid og det er, som tandlægen har sagt vigtigt at finde balancen mellem at han har et suttebehov, som skal dækkes og derfor skal have lov til at sutte, men ikke må begynde at sutte på tommelfinger...
Min umiddelbare tanke er - når han sidder og ser TV, hvor han ofte begynder at sutte på fingre, så er det fint at du en gang imellem beder ham tage hænderne ud af munden, eller fjerner dem, men du kunne måske også tilbyde ham noget at gumle på. Det kunne være en gulerod eller et stykke agurk. I stedet for at have fokus på fingrene og på at han ikke må sutte, så kunne du aflede ham ved at give ham noget at gumle på og netop gulerod eller agurk er jo både sundt og samtidig også godt når man skal bruge sin mund.
Så kan du ikke anerkende hans behov for at have noget i hånden ved at give ham agurk eller gulerod og så holde fast i den gode rytme og de rutiner I har omkring sutten ...? :)
Håber du kan bruge dette forslag ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske