Sutter på fingre

22. juni 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Sutter på fingre

Hej Helen.

Valdemar er nu blevet 3 år (igår :) og vi holder hans sutteforbrug nede på et minimum.
Sutten er nemlig forbeholdt når han skal sove eller hvis han har slået sig og er ked af det.

Han er dog startet i børnehave for 3 uger siden og vi har bemærket et øget suttebehov om eftermiddagen, men det ser vi som meget naturligt, da han er træt og fyldt i hovedet efter en dag i børnehaven med mange nye stimuli og de er meget ude.

Af og til - ikke hver dag - vil han derfor gerne have sin sut lidt, men "reglen" er, at han kun får den hvis han sidder i sofaen eller ligger i sengen (vores eller hans egen) og han må derfor ikke have den, mens han leger, da man så nemt glemmer at få den og vi tror det vil være svære at få den fra ham igen.

Nå men "problemet" er, at jeg ofte tager ham i at sutte på sine fingre når vi ser tegnefilm.. ikke sutte som på sutten, men mere køre dem rundt i munden, men også sutte lidt.
Når jeg ser det, plejer jeg ...

Annonce

... at sige til ham, stille og roligt, at han skal tage dem ud af munden og andre gange siger jeg ikke noget, men "fjerner" bare fingrene.

Jeg ved bare ikke om det så er bedre, at jeg giver ham sutten, men jeg vil jo helst ikke have, at han får den for meget, da jeg da helst ser at den skal helt væk inden for de næste 4-6 mdr (men selvfølgelig kun hvis han selv er klar).

Vi var ved tandlæge for kort tid siden og hun sagde at hans tænder var rigtig pæne, men at han havde lidt suttebid. Men hun sagde også, at hun ikke synes vi skulle tage sutten fra ham endnu, da jeg gav udtryk for, at han stadig har et stort behov for den, da hun så mente at der var stor risiko for, at han ville begynde at sutte på tommelfinger (hvilket vi begge var enige om, var meget værre)

Håber du kan komme med et godt råd ang om jeg bare skal anerkende, at han lige pt har et større suttebehov eller om jeg skal fastholde den gode rytme vi lige havde fået.

Venlig hilsen Maibrit

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin