Brev:
Sutter på fingre
22. juni 2011
Alder:
3 år
Sutter på fingre
Hej Helen.
Valdemar er nu blevet 3 år (igår :) og vi holder hans sutteforbrug nede på et minimum.
Sutten er nemlig forbeholdt når han skal sove eller hvis han har slået sig og er ked af det.
Han er dog startet i børnehave for 3 uger siden og vi har bemærket et øget suttebehov om eftermiddagen, men det ser vi som meget naturligt, da han er træt og fyldt i hovedet efter en dag i børnehaven med mange nye stimuli og de er meget ude.
Af og til - ikke hver dag - vil han derfor gerne have sin sut lidt, men "reglen" er, at han kun får den hvis han sidder i sofaen eller ligger i sengen (vores eller hans egen) og han må derfor ikke have den, mens han leger, da man så nemt glemmer at få den og vi tror det vil være svære at få den fra ham igen.
Nå men "problemet" er, at jeg ofte tager ham i at sutte på sine fingre når vi ser tegnefilm.. ikke sutte som på sutten, men mere køre dem rundt i munden, men også sutte lidt.
Når jeg ser det, plejer jeg at sige til ham, stille og roligt, at han skal tage dem ud af munden og andre gange siger jeg ikke noget, men "fjerner" bare fingrene.
Jeg ved bare ikke om det så er bedre, at jeg giver ham sutten, men jeg vil jo helst ikke have, at han får den for meget, da jeg da helst ser at den skal helt væk inden for de næste 4-6 mdr (men selvfølgelig kun hvis han selv er klar).
Vi var ved tandlæge for kort tid siden og hun sagde at hans tænder var rigtig pæne, men at han havde lidt suttebid. Men hun sagde også, at hun ikke synes vi skulle tage sutten fra ham endnu, da jeg gav udtryk for, at han stadig har et stort behov for den, da hun så mente at der var stor risiko for, at han ville begynde at sutte på tommelfinger (hvilket vi begge var enige om, var meget værre)
Håber du kan komme med et godt råd ang om jeg bare skal anerkende, at han lige pt har et større suttebehov eller om jeg skal fastholde den gode rytme vi lige havde fået.
Venlig hilsen Maibrit