Svar: Platfod hos 3-årig
17. juni 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Alle børn er platfodet. Det skyldes at de har en lille fedtpude i svangen og den forsvinder normalt først i 2 års alderen.
Når børn er omkring 3 år, begynder foden at ændre lidt facon. Foden er stadig blød og meget fleksibel, men musklerne i foden og svangen begynder at tage form. Foden bliver nu mindre bred og ligner mere og mere en udvokset fod.
De næste år derefter udvikler foden sig mere og mere og fleksibilitet bliver mindre. Først hos børn omkring 8 år, vil svangen normalt være næste fuldt udviklet og foden ligne en voksen fod. Dog er fodens form stadig lidt 'trekantet' i faconen, og forfoden kræver lidt mere plads og så snævres der ind omkring hælen.
På samme måde har nogle børn også ofte en naturligt en indaddrejning af deres fødder og det er normalt noget de vokser fra. Fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede...
MEN, når det er sagt, så syns jeg, at det at din dreng klager over smerter i knæene og samtidig drejer indad i sine knæ, bør vurderes af en læge - gerne en ortopæd. Man skal være helt sikker på at han ikke har ondt og ikke drejer ind i knæene, fordi han har problemer med sin hofte. Derfor synes jeg du skal få jeres læge til at se på ham og tale med lægen om, hvorvidt det ville være en idé at få en henvisning til en børneortopæd.
En børneortopæd vil også kunne fortælle jer om den platfodethed jeres dreng har er normal, eller om han har brug for sko med indlæg, fordi det skyldes at han falder ned, at han har overpronation af sine fødder.
Håber du kan bruge dette videre og fortæl mig gerne, hvad I finder ud af sammen med jeres læge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske