Svar: Vores kærlige dreng bider og slår sine forældre
7. juni 2011
Alder:
16 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Det er helt almindeligt at små børn på et tidspunk kommer i en fase, hvor de bider - det er således noget de fleste børn og forældre går igennem:)
Som forældre bliver man naturligt forskrækket, når man oplever det de første gange og derfor kan man godt komme til at lægge så meget vægt på at få barnet til at holde op, at man kommer til at forstærke handlingen hos barnet ...
Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært. Når børn bider er det således ofte et udtryk for at barnet mangler sprog.
Børn kan bide i forskellige situationer, ligesom de også kan slå i forskellige situationer - begge dele hænger ofte sammen og skyldes samme ting, altså der er ofte samme årsag til at bide, som til at slå.
Når han bider jer, bedst som I sidder og nusser, kæler og har det rart, så er det faktisk ofte kærtegn der kammer over. Man kan side at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig", at han simpelthen nyder jeres nærhed så meget, at han er nødt til at sætte tænderne i jer ...
Men andre gange er der andre ting der spiller ind og det vil f.eks. ofte være vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så bider barnet fra sig eller barnet slår ud efter jer eller andre. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Børn kan også bide i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn bide for at komme væk.
Børn kan også finde på at bide, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre der bider igen, for at lære barnet hvordan det føles...
Det kan også handle om at barnet pludselig får rollen som den der bider. Simpelthen fordi der kommer så meget fokus på barnet og bideriet, at barnet bliver holdt fast i dette. Det forstærkes hos barnet.
Nogle børn bider også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed
Og så er der også børn som bider fuldstændig impulsivt og hvor man ikke rigtigt kan finde nogen årsag eller grund.
Det bedste I kan gøre er at finde ud af hvorfor, altså prøve at pejle ind på, i hvad situationer I oplever at det sker.
Når han bider i glæde, når I har det dejligt skal I naturligvis ikke skælde ud. Du må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay, at det her gjorde ondt og du må også gerne sætte ham fra dig, så han mærker at der følger en handling med det nej, eller det AV! du giver ham, men du skal ikke bære nag og du må forsøge at lære ham at kysse og kramme i stedet for at bide, vise ham hvad du gerne vil have i stedet for.
Og så må du forsøge at undgå at det sker, for der er allerbedst, hvis du kan gribe ind inden han forløber sig, netop fordi jo mere du skælder ud og har fokus på det, jo mere kan det forstærkes hos ham, så hvis I helt kan nå at afbryde situationen så det slet ikke når dertil, jo bedre er det.
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske