Svar: Skifte børnehave
5. juni 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Jeg er som udgangspunkt helt enig med dig i, at man skal lytte til sit barn og når ens barn kommer hjem og siger "jeg har ingen venner", "de andre vil ikke lege med mig", "jeg vil ikke derhen", "de voksne er sure" osv. så er det naturligt udtalelser som man ikke bare kan glemme eller se igennem fingre med. Det er udtalelser man er nødt til at reagere på.
Men det betyder ikke at man med det samme skal skifte institution. Der er en del ting, jeg synes man skal gøre først og alt efter, hvordan det så spænder af, så kan man vurdere og tage stilling - og bliver tingene så ikke bedre, ja så må han naturligt flyttes.
Det første I skal gøre er naturligvis at tale med pædagogerne om, hvordan de oplever at Emil trives. Og det lyder jo som om at han umiddelbart trives godt. Det lyder som om at han er glad for de fleste af de voksne, de får knus og kram og han har fået sin særlige voksne med sig. Pædagogerne ser Emil sammen med andre børn og kan se om han virker til at være en del af børneflokken eller går for sig selv. De kan også give forslag til lege eller kammerater og kan forsøge at medinddrage ham, så han oplever at være med til de fælles aktiviteter.
Det andet I skal gøre er at hjælpe Emil med at få venner. I skal udnytte at du er hjemme med lillesøster og derfor kan hente tidligt en dag og tage en legekammerat med hjem. De kan f.eks. blive hente kl. 14.30 og så kan legekammeratens mor eller far hente ham hos jer kl. 16.30. Så får de leget et par timer og skal ikke lege mere - det er vigtigt at lege så kort tid, at det bliver en succes og at ingen af dem bliver for trætte og dermed kede af det. De kan spise eftermiddagsmad hos jer og hygge med det og så lege lidt.
I skal også anerkende at Emil naturligt hellere vil være hjemme, når du er hjemme med lillesøster og at han derfor godt kan sige at han ikke vil af sted. Det vil være rigtig godt at lave nogle aftaler med ham om at han så hentes tidligt, får lov til at blive hjemme en gang imellem eller lignende. Når han mærker at det derhjemme er kedeligt, at I bare skal gøre rent, op at handle og ikke laver noget særligt, så kan det jo blive interessant at skulle i børnehave igen.
I skal også være opmærksomme på om I eller de voksne er begyndt at stille flere krav. Der er meget stor forskel på om man er ene barn eller storebror og der er også stor forskel på om man er i vuggestuen eller om man går i børnehave. Der bliver krævet lidt mere, der er flere ting man skal selv, fordi man nu er "den store" og det er svært i børnehaven, både at leve op til de lidt større krav og også de lidt større børn. For måske har Emil det svært med at han jo på den ene side er den store dreng - men i børnehaven jo også er lille, for han kan jo ikke følge med de store drenge på 5-6 år, som jo ikke altid gider ham, fordi han 'kun er 3 år' ... Det kan være ret hårdt at gå i børnehave :)
Så det er for mig også et spørgsmål om at give børnehave en chance, fordi det sagtens kan handle om at det hele lige nu er meget nyt. Ligesom I også må hjælpe ham med at få venner i børnehaven, begynde at arbejde på at have nogen med hjem, hjælpe ham til at få legekammerater. Men stadig også lytte til ham og flytte ham, hvis det så viser sig nødvendigt og ikke ændrer sig.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske