Svar: Gråd ved aflevering i dagpleje
30. maj 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære M
For mig lyder det umiddelbart som om at jeres dreng har rigtig svært ved at skifte situation. Han har svært ved at blive afleveret og kan også på samme måde have det svært, når du henter. Det er svært at skifte mellem hjem og dagpleje, det er svært at skifte situation - og sådan er der mange børn der har det og det er helt normalt :)
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret og også når man bliver hentet - og hos jer, altså svært at du afleverer og går.
Det bedste du kan gøre er at tage det så roligt som muligt og acceptere at det er svært for din dreng. Det lyder som om at han er glad for sin dagplejer og har det rigtig godt, når han er der - det er skiftet som er svært. ...
...
Det er vigtigt at dagplejer kan rumme hans følelser, gråd og frustration og at du også kan. At kunne rumme betyder at du kan holde ud at han har det som han har det, at du ikke forsøger at ændre det og især - at du ikke tager det personligt. For det er ikke fordi at du gør noget forkert, det er ikke på grund af dig, det er fordi han har svært ved skift.
Jo mere rolig du er, jo mere rolig bliver han også. Så når du afleverer i dagplejen, er det vigtigt at du gør det "med oprejst pande", at du signalerer overskud, at det bliver rigtig skønt og dejligt at være der osv. og at du så afleverer kort og hurtigt. Hvis du trækker tiden, så risikerer du at sende nogle signaler om at det her er svært, at du har svært ved at gå og er utryg ved at aflevere og det vil kun forstærke at skiftet er svært, så det vil kun gøre det værre.
Han skal mærke at du er fuldstændig tryg ved at aflevere og dagplejer skal vise at hun vil ham rigtig gerne og har helt styr på det. Det vil være rigtig godt hvis dagplejer kan vinke farvel gennem vinduet eller andet, når du går, så I har et fast afleveringsritual og at hun så derefter får ham igang med at lege, spise eller hvad de nu skal, så han hjælpes videre :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske