Svar: Spise med ske og gaffel
26. maj 2011
Alder:
21 mdr.
Kære B
De fleste børn vil kunne finde ud af at spise med en gaffel før 1 års alderen. De vil i starten skulle have hjælp til at komme maden på gaflen, men vil selv kunne føre den til munden. De vil i begyndelsen også ofte pille maden af gaflen og putte maden i munden med fingrene, men det er okay, så ved de jo hvor maden skal hen ... :)
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen kunne spise med en ske. Det handler om at barnet i den alder, er i stand til at føre skeen mod munden uden at dreje i håndledet. Det er en forudsætning, for at maden netop bliver på skeen. Indtil den alder, vil de fleste børn dreje hånden på vej op til munden, så skeen vender på hovedet og maden er røget af, inden de når til munden ... :)
I takt med at barnet bliver ældre, så gør øvelse jo mester. Det første lange stykke tid (læs måneder til år), vil barnet naturligt ofte stadig foretrække at spise mad med hænderne. Det går hurtigt og sikkert. Med den alder jeres dreng har, er det naturligt at han vælger at spise brød, frikadeller, grøntsager, pasta osv. med fingrene, fordi det sikrer ham mad, når han er sulten. At skulle spise med ske eller gaffel gør, at det går lidt langsomt og samtidig kræver det ekstra stor koncentration, hvilket naturligt er svært at have, når man er træt efter en lang dag og også er sulten.
Hvis jeg skal sætte alder på, hvornår børn "sidder pænt og spiser", så vil jeg sige at de fleste børn vil kunne spise pænt med gaffel og ske, når de er tre år og omkring fireårs alderen vil de fleste også begynde at bruge en kniv. Igen - børn er forskellige, nogle kan tidligere, andre senere.
Håber du kan bruge dette videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske