Svar: Spise med ske og gaffel

26. maj 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære B

De fleste børn vil kunne finde ud af at spise med en gaffel før 1 års alderen. De vil i starten skulle have hjælp til at komme maden på gaflen, men vil selv kunne føre den til munden. De vil i begyndelsen også ofte pille maden af gaflen og putte maden i munden med fingrene, men det er okay, så ved de jo hvor maden skal hen ... :)

De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen kunne spise med en ske. Det handler om at barnet i den alder, er i stand til at føre skeen mod munden uden at dreje i håndledet. Det er en forudsætning, for at maden netop bliver på skeen. Indtil den alder, vil de fleste børn dreje hånden på vej op til munden, så skeen vender på hovedet og maden er røget af, inden de når til munden ... :)

I takt med at barnet bliver ældre, så gør øvelse jo mester. Det første lange stykke tid (læs ...

Annonce

... måneder til år), vil barnet naturligt ofte stadig foretrække at spise mad med hænderne. Det går hurtigt og sikkert. Med den alder jeres dreng har, er det naturligt at han vælger at spise brød, frikadeller, grøntsager, pasta osv. med fingrene, fordi det sikrer ham mad, når han er sulten. At skulle spise med ske eller gaffel gør, at det går lidt langsomt og samtidig kræver det ekstra stor koncentration, hvilket naturligt er svært at have, når man er træt efter en lang dag og også er sulten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis jeg skal sætte alder på, hvornår børn "sidder pænt og spiser", så vil jeg sige at de fleste børn vil kunne spise pænt med gaffel og ske, når de er tre år og omkring fireårs alderen vil de fleste også begynde at bruge en kniv. Igen - børn er forskellige, nogle kan tidligere, andre senere.

Håber du kan bruge dette videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder