Svar: Vil ikke passes og græder meget
24. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af Eliot.
Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af en meget følsom dreng, en dreng der reagerer voldsomt på alle former for stimuli - hvilket nogle gange er rigtig godt, men andre gange også giver særlige udfordringer ....
Når han stimuleres motorisk, så lærer han hurtigt - han kravler, rejser, står og går i en tidlig alder (rigtig godt), men når han oplever stimuli som støj, lyde, flere mennesker sammen, berøring af nogen han ikke kender godt osv. så reagerer han også voldsomt (særlige udfordringer). Og det som umiddelbart falder mig ind er, om jeres dreng ikke kunne hører til det man kalder for særligt sensitive børn.
Jeg bryder mig i princippet ikke om at sætte børn i bås eller give børn "falske diagnoser", men nogle gange hjælper det forældre at vide, at der er børn som er sådan. Det er altså ikke fordi I gør noget forkert eller fordi der er noget i vejen med jeres dreng, det handler snarere om at han oplever verden på en mere intens måde end I gør ...
Man siger at de særligt sensitive børn har et nervesystem, som registrerer mere intenst end andre børn. De kan være særligt følsomme overfor lyde, farver, berøring - f.eks. kærtegn eller tøj der kradser på huden. De kan også være meget opmærksomme på omverdenen og i social kontakt med andre - de reagerer meget på om andre griner, er kede af det og de er ofte meget observerende og holder sig lidt tilbage, - det er ofte ikke dem der råber "tag mig, tag mig".
Hvis jeres dreng er et særligt sensitivt barn, så kan det være en forklaring på, hvorfor det at starte i vuggestue er så svært for ham. Alle lydende, farverne, stemmerne, bevægelserne, uroen - bare det at blive løftet, båret, taget hånd om af en fremmede, fremmede hænder osv. vil være et enormt bombardement af sanser for ham. Men når du så er der, holder ham (rigtig holder ham som mor - både mentalt og fysisk) så falder hans nervesystem til ro med det samme og han har det godt. det lyder måske mærkeligt, men det lyder næsten som om at du fungerer som en "ventil" eller "knap" for ham. Det er nogle gange nok men ofte er det ikke nok, at du sidder ved siden af ham, men tager du ham, holder om ham, giver ham hud mod hud kontakt og nærhed, så falder han til ro.
Det er en udfordring med disse børn netop at finde den balance der ligger i at stimulere dem, så det er tilpas og ikke bliver for meget. Det er bestemt ikke let. Det gode er dog, at I er en rolig og harmonisk familie, der ikke lige umiddelbart lyder til at vælte af pinden og det lyder som om at du/I er ret gode til at være der, rumme ham og de behov han har. Dejligt!
Måske kan du bruge dette videre - det håber jeg. Prøv at læse lidt om sensitive børn og se om det måske kunne være en forklaring på, hvad du oplever med jeres dreng :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske