Svar: Vil ikke passes og græder meget

24. maj 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lise

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af Eliot.

Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af en meget følsom dreng, en dreng der reagerer voldsomt på alle former for stimuli - hvilket nogle gange er rigtig godt, men andre gange også giver særlige udfordringer ....

Når han stimuleres motorisk, så lærer han hurtigt - han kravler, rejser, står og går i en tidlig alder (rigtig godt), men når han oplever stimuli som støj, lyde, flere mennesker sammen, berøring af nogen han ikke kender godt osv. så reagerer han også voldsomt (særlige udfordringer). Og det som umiddelbart falder mig ind er, om jeres dreng ikke kunne hører til det man kalder for særligt sensitive børn.

Jeg bryder mig i princippet ikke om at sætte børn i bås eller give børn "falske diagnoser", men nogle gange hjælper det forældre at vide, at der er børn som er sådan. Det er altså ikke fordi I gør noget forkert eller fordi der er noget i vejen med jeres dreng, det handler snarere om at han oplever verden på en mere intens måde end I gør ...

Man siger at de særligt sensitive børn har et nervesystem, som registrerer mere intenst end andre børn. De kan være særligt følsomme overfor lyde, farver, berøring - f.eks. kærtegn eller tøj der kradser på huden. De kan også være meget opmærksomme på omverdenen og i social kontakt med andre - de reagerer meget på om andre griner, er kede af det og de er ofte meget ...

Annonce

... observerende og holder sig lidt tilbage, - det er ofte ikke dem der råber "tag mig, tag mig".

Hvis jeres dreng er et særligt sensitivt barn, så kan det være en forklaring på, hvorfor det at starte i vuggestue er så svært for ham. Alle lydende, farverne, stemmerne, bevægelserne, uroen - bare det at blive løftet, båret, taget hånd om af en fremmede, fremmede hænder osv. vil være et enormt bombardement af sanser for ham. Men når du så er der, holder ham (rigtig holder ham som mor - både mentalt og fysisk) så falder hans nervesystem til ro med det samme og han har det godt. det lyder måske mærkeligt, men det lyder næsten som om at du fungerer som en "ventil" eller "knap" for ham. Det er nogle gange nok men ofte er det ikke nok, at du sidder ved siden af ham, men tager du ham, holder om ham, giver ham hud mod hud kontakt og nærhed, så falder han til ro.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en udfordring med disse børn netop at finde den balance der ligger i at stimulere dem, så det er tilpas og ikke bliver for meget. Det er bestemt ikke let. Det gode er dog, at I er en rolig og harmonisk familie, der ikke lige umiddelbart lyder til at vælte af pinden og det lyder som om at du/I er ret gode til at være der, rumme ham og de behov han har. Dejligt!

Måske kan du bruge dette videre - det håber jeg. Prøv at læse lidt om sensitive børn og se om det måske kunne være en forklaring på, hvad du oplever med jeres dreng :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin