Svar: Kampen om tandbørsten
23. maj 2011
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Mon ikke din dreng kan holde et spejl i sine hænder imens du børster og på den måde følge med i hvad der foregår. Hvis du kan få ham til det, så er hans hænder jo også optaget af at holde spejlet i stedet for at fjerne dine hænder og kæmpe imod.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne sætte ham på køkkenbordet, så sidder han i en god højde og du kan stå bagved ham og få bedre overblik over, hvor du børster i hans mund. Samtidig er I tæt på vandhanen i køkkenet.
Prøv også med en elektrisk tandbørste, evt. med batterier eller den billigste du kan finde. Nogle børn bliver bange for lyden, men andre synes det er sjovt og det kilder på tænderne. Det er vigtigt at gøre det netop til sjov og ikke en magtkamp.
Lad ham også prøve at børste dine tænder.
Vælg en tandpasta han måske kan lide. Sørg for at der er mellem 1000-1500 ppm. flourindhold i - så kan du godt vælge en børnetandpasta, som han måske synes er bedre end den du selv bruger. De smager ofte ikke så stærkt, de typer der er lavet til børn.
Lav små aftaler med ham, så fokus ikke bliver den forfærdelige tandbørstning men det hyggelige I skal bagefter. F.eks. læse historie.
Gør det hurtigt og uden at være alt for grundig i starten, hold fokus på at han skal gøres tryg ved tandbørstning igen. I takt med at han bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, som det er lige nu, er det slet ikke rart, men kun ubehageligt for ham
Derfor må du også lige nu prøve at acceptere at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så lidt igen, derefter øger du antallet af tænder i takt med at han bliver fortrolig med det.
Gør også det at du fokuserer på forskellige områder i munden alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder:)
Og så er det ikke så godt, hvis du allerede kan se på din drengs tænder, at han ikke får børstet godt nok ... Jeg synes du skal overveje at ringe til børnetandplejen og høre om de vil se på ham. De vil også kunne give dig gode rå og måske vil det, at han pludselig sidder der hos en tandlæge gøre, at det mor siger og gør bliver okay .. :) Man ved jo aldrig :)
Rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske