Brev:
Søvn - gør vi det rigtigt?
23. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Søvn - gør vi det rigtigt?
Kære Helen,
Jeg er nu snart helt desperat, da jeg starter arbejde om en uge, og vores lille søn sover stadig ikke særlig godt om natten.
Du har før hjulpet mig med kostplan og råd omkring søvn - også om dagen. Men det er bare som om, at intet vi gør hjælper.
Vi følger dit "skema" for dagen, og det fungerer sådan set fint. Selvfølgelig er det svært at time den lilles sult og søvn fuldstændigt, men det går helt ok. Vi kan godt putte ham om aftenen, dog er han begyndt at være lidt fjollet og griner meget, når han kommer ned i sengen og tror, at det er tid til at lege. Uanset hvor træt han er. Han falder alligevel hurtigt til ro, og vi er kun inde hos ham og ligge ham ned et par gange.
MEN ... han vågner allerede ved 22-tiden og er sulten. Vi prøver at strække den til lidt senere, da han jo kun lige har spist for to timer siden så. Og hele natten igennem vågner han ofte. Ikke altid for at spise, men han har enten sat sig op eller står helt op inde i sengen. Tit har han stadig sutten i munden. Han vågner ikke med et skrig men nærmere små anstrengende lyde og man kan høre, at han rumsterer rundt i sengen, mens han er små ked af det. Og hvis jeg ikke kommer ind, så stikker han i et skrig.
Jeg går ind, lægger ham ned, giver ham sutten og hans sutteklud, dynen over og siger schyyy. Jeg tager ham ikke op. Jo hvis han er helt ulykkelig, men det langt fra hver nat. Han har i et stykke tid kun fået 1 gang flaske om natten - tit omkring kl 01 og ellers så bliver han kun puttet.
Jeg er derfor i tvivl, om jeg gør det rigtige... ? Er vi på rette vej. Han har altid været dårlig til at sove hele natten, men nu er han snart 11 måneder, og jeg synes godt, at der må ske noget snart. Han bliver ikke ked af det, når vi går fra ham, så det er ikke problemet. Han har længe kravlet og er nu begyndt at gå langs møblerne, så jeg er godt klar over, at der må være en del uro i hans krop og det muligvis er derfor, han sidder/står op. Jeg har både været til dit foredrag, har din bog og har som du ved løbende skrevet til dig. Jeg kan bare ikke forstå, at der slet ikke er noget der virker.
Min mand har hele tiden været med og har været meget på også, så han er vant til at det kan være både mig og ham, der kommer om aftenen og natten. Dog er han morsyg om dagen og søger mig meget.
Skal vi bare fortsætte som vi gør og håbe på, at han vokser fra det, eller har du et super råd, vi måske kan bruge? Jeg synes faktisk, vi har gjort det godt og har været konsekvente hele vejen med,
- at han ikke tages op medmindre, han er rigtid ked,
- vi kommer først, når han har brug for det,
- vi har faste tidspunkter til det hele,
- masser af ro omkring ham,
- leger og stimulerer ham om dagen,
- har givet ham en nusseklud, han er meget glad for,
- siger scchyyy lyden osv.
Åh hjælp os!! Vi har verdens sødeste, gladeste og mest vidunderlige dreng, der bare ikke gider at sove igennem.
Mange hilsner
Annemarie