Svar: Rejse sig

22. maj 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M.

Det lyder som en stærk dreng I har jer der, når han nu er begyndt at rejse sig selv og stå ved tingene. Så længe han gør det selv, er det helt okay - det er vigtigt at han selv rejser sig og at det ikke er jer, der stiller ham op :)

Da han er så lille som han er, så er det naturligt at han får overbalance og vælter meget let. Det er derfor nødvendigt at I hele tiden er omkring ham og parat til at gribe ham, når han falder - og ja, det er svært...

Han er dog nødt til at øve sig og bliver kun bedre ved at forsøge igen og igen - men det er ekstra svært hos jer, fordi han er så lille og kropsligt gør ting, som han mentalt faktisk ikke rigtig er parat til endnu. Fordelen er dog, at han jo når at blive ret god inden han skal i vuggestue, så I ikke behøver være så bekymret for ham der ... :)

I skal stadig forsøge at få ham til at være så meget på gulvet som muligt, hjælpe ham med at kravle i stedet for at rejse sig og ...

Annonce

... gå. Det er vigtigt at han kravler og krydskoordinerer sine bevægelser. Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne gynge ham, gerne i en babygynge af den slags som består af et sæde, som han sidder i og hvor han gynger frem og tilbage. I skal svinge ham, tumle med ham, trille ham, vende ham på hovedet - alt dette fordi det styrker hans balance og dermed på sigt også vil hjælpe ham, så han ikke falder helt så let :)

I skal give ham skridsikre sko på, det kan være små kravlestøvletter eller skindsutsko med helt tynd gummisål eller ruskindssål. Selvom han ikke er ældre, så er det vigtigt at han kan stå fast, når han rejser sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I naturligvis sikre jeres hjem, så godt som det nu er muligt, så han ikke kan slå hovedet ind i bordkanter og andre hårde hjørner, så han ikke får fat i ting der kan være farlige for ham, netop fordi han nu kan rejse sig og nå højere.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder