Svar: Vores dreng vil ikke klippes

21. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Sikke en dejlig, selvstændig dreng I har der! :)

Mange børn bryder sig ikke om at blive klippet og det er helt naturligt at de protesterer. Jeres dreng ser jo ikke nogen grund til det, han oplever ikke at det er et problem at han er langhåret og har ingen idé om, hvorfor det klippe-projekt er så vigtigt for jer ...

Jeg tror det er meget vigtigt at I erkender, at det er jeres projekt og ikke hans og prøver at møde ham der. Han er så lille, at han ikke forstå det, ikke kan sætte sig ind i nødvendigheden af det.

Der findes en gammel børnesang der hedder "Åh nej, jeg vil ikke klippes" - I kan finde den på youtube - hør den lige før I lader ham høre den, for at gennemtænke om I tror han vil synes den er sjov. Han er jo ikke så gammel :)

Det kan tænkes at der også findes børnebøger om emnet og at læse om det, kunne også gøre, at jeres dreng fandt ud af at det her med frisør og klipning var okay... Jeg har ved lidt søgning fundet en bog der hedder "Frisør, frisør min rumpe klør" henvendt til børn fra fire år - måske kan den bruges ...

At straffe ham ved at fjerne hans legetøj er for stor en straf, han kan slet ikke forholde sig til at der er sammenhæng mellem at han ikke ville klippes og at legetøjet fjernes. Derfor skal han have sit legetøj tilbage og det er vigtigt som I skriver, at I ikke bærer nag.

I må godt lave små aftaler med ham og nogle gange, kan aftalen også være "en gulerod" - hvis han bliver klippet, så ...

Annonce

... kan han få en is bagefter eller lignende. Ikke særlig pædagogisk, men nogle gange nødvendigt - og her kan en konsekvens så være, at hvis han ikke bliver klippet, så får han ingen is. Så straffen falder med det samme og dermed slut. Men jeg synes faktisk han er for lille og jeg synes helt overordnet at det er forkert at bruge sådanne midler, netop fordi han ikke er ældre end han er, og jo ikke aner, hvad det er for et projekt I har gang i og hvorfor. Han er en del af det, uden at ville være det ...

Nogle gange hjælper det at finde en frisør som har en speciel børnevenlig stol - en flyvemaskine eller andet man kan sidde i. Andre gange hjælper det at den voksne (f.eks. far) bliver klippet først, så han kan se, hvad der foregår og så bliver han selv klippet bagefter (kræver at mor så også tager med).

Det kan også nogle gange være en mulighed at tage ham med hen til frisøren, når I bestiller tid, så han kan møde frisøren først - så han kan føle sig mere tryg og I ikke kommer ud i "Jeg kan ikke lide ham!" som var det I oplevede her... måske skal I vælge en ung kvindelig frisør, som han synes virker mere sød ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan det også nogle gange være en god idé at bestille en mobilfrisør, der kan komme hjem til jer og klippe ham derhjemme, fordi han er mere tryg ved det...

Og ja - måske bliver I nødt til at vente et par måneder og se om han så er klar - og så leve med det lange hår ...

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder