Svar: Vores dreng vil ikke klippes
21. maj 2011
Alder:
3 år
Kære forældre
Sikke en dejlig, selvstændig dreng I har der! :)
Mange børn bryder sig ikke om at blive klippet og det er helt naturligt at de protesterer. Jeres dreng ser jo ikke nogen grund til det, han oplever ikke at det er et problem at han er langhåret og har ingen idé om, hvorfor det klippe-projekt er så vigtigt for jer ...
Jeg tror det er meget vigtigt at I erkender, at det er jeres projekt og ikke hans og prøver at møde ham der. Han er så lille, at han ikke forstå det, ikke kan sætte sig ind i nødvendigheden af det.
Der findes en gammel børnesang der hedder "Åh nej, jeg vil ikke klippes" - I kan finde den på youtube - hør den lige før I lader ham høre den, for at gennemtænke om I tror han vil synes den er sjov. Han er jo ikke så gammel :)
Det kan tænkes at der også findes børnebøger om emnet og at læse om det, kunne også gøre, at jeres dreng fandt ud af at det her med frisør og klipning var okay... Jeg har ved lidt søgning fundet en bog der hedder "Frisør, frisør min rumpe klør" henvendt til børn fra fire år - måske kan den bruges ...
At straffe ham ved at fjerne hans legetøj er for stor en straf, han kan slet ikke forholde sig til at der er sammenhæng mellem at han ikke ville klippes og at legetøjet fjernes. Derfor skal han have sit legetøj tilbage og det er vigtigt som I skriver, at I ikke bærer nag.
I må godt lave små aftaler med ham og nogle gange, kan aftalen også være "en gulerod" - hvis han bliver klippet, så kan han få en is bagefter eller lignende. Ikke særlig pædagogisk, men nogle gange nødvendigt - og her kan en konsekvens så være, at hvis han ikke bliver klippet, så får han ingen is. Så straffen falder med det samme og dermed slut. Men jeg synes faktisk han er for lille og jeg synes helt overordnet at det er forkert at bruge sådanne midler, netop fordi han ikke er ældre end han er, og jo ikke aner, hvad det er for et projekt I har gang i og hvorfor. Han er en del af det, uden at ville være det ...
Nogle gange hjælper det at finde en frisør som har en speciel børnevenlig stol - en flyvemaskine eller andet man kan sidde i. Andre gange hjælper det at den voksne (f.eks. far) bliver klippet først, så han kan se, hvad der foregår og så bliver han selv klippet bagefter (kræver at mor så også tager med).
Det kan også nogle gange være en mulighed at tage ham med hen til frisøren, når I bestiller tid, så han kan møde frisøren først - så han kan føle sig mere tryg og I ikke kommer ud i "Jeg kan ikke lide ham!" som var det I oplevede her... måske skal I vælge en ung kvindelig frisør, som han synes virker mere sød ...
Og så kan det også nogle gange være en god idé at bestille en mobilfrisør, der kan komme hjem til jer og klippe ham derhjemme, fordi han er mere tryg ved det...
Og ja - måske bliver I nødt til at vente et par måneder og se om han så er klar - og så leve med det lange hår ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske