Svar: Hysterisk - 12 mdr.
19. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når man er næsten 13 måneder gammel, så har man endnu ikke fornemmelse for at mor er der, når man ikke kan se hende. Han forstår simpelthen ikke at du er der, når du er ude af syne, han ved ikke at du er lige inde på den anden side af væggen eller af døren. Faktisk begynder han først omkring 16 måneders alderen hjernemæssigt at danne lidt bevidsthed om dette - altså i løbet af 3 måneder ... men lige nu er han hjerne stadig så umoden, at han føler sig forladt og alene og det gør ondt ham, når du er ude af syne.
I forvejen er han igang med at udforske verden mere og mere på egen hånd. Han er vuggestue om dagen og det i sig selv, giver adskillelse fra dig. Det er meget stort og meget svært, at være i vuggestue og væk fra dig om dagen. Han er samtidig også igang med at gå rundt mere og mere på egen hånd og øver derfor sin separation fra dig.
Det betyder at han også bliver mere klyngende og har ekstra meget brug for fysisk kontakt og nærhed, når I er sammen. Han har brug for at sidde hos dig, knuse og kramme, mærke at du er der og det er vigtigt at du ikke skubber ham væk, men anerkender dette behov. Det er vigtigt for hans hjernemæssige udvikling og for hans evne til at knytte sig til andre senere hen, at han får lov til at komme til dig.
Hans rytme om dagen kan naturligt spille ind på hans søvn. Både på hans evne til at overgive sig til søvnen og på hvor roligt nattesøvnen forløber. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun én lur dagligt og måske er det tiden at jeres dreng begynder med det ... Det kommer helt an på, hvordan han sover om dagen, hvor stort behov han viser for formiddagslur, hvor god han er til at putte sig i dagtimerne.
Når han vågner mellem 22-02 så kan det godt skyldes drømme og han kan godt have et mildt form for anfald af natteskræk. Her har han brug for at mærke at du er der, og har brug for hjælp til at falde i søvn igen - og som du selv skriver, så er der ingen problemer, når han kommer over til dig "så snart han kommer over i sengen til mig, så falder han i søvn igen" og det er tydeligt tryghed han søger.
Du kan gøre det, at du lader ham finde roen hos dig og så når pladsen i løbet af natten bliver for trang, så putter du ham tilbage i egen seng igen. Det kan have den fordel, at han begynder at falde i søvn og vågne i sin egen seng og derfor forbinder nattensøvnen med at sove hele natten i sin egen seng.
Du kan også gøre det, at du lægger ham på en madras på gulvet i soveværelset, hvor du fra din seng stadig kan holde ham i hånden og han kan mærke at du er der - men så du stille og roligt kan slippe og han kan sove og du kan sove godt - men hvert jeres sted. Han får altså lov til at komme ind til jer, men det er på en madras og ikke i dobbeltsengen.
Med de øreproblemer han har haft og det store behov for tryghed han føler, så er det faktisk meget flot at han sover fra han puttes og til næste morgen med kun en opvågning. Det kan man godt kalde at sove igennem ... Vi andre kan jo også vågne en gang i løbet af natten, have behov for noget at drikke eller have brug for at gå på toilettet og alligevel sover vi godt og sover igennem ...:)
Når far og søn er alene, så er det vigtigt at jeres dreng får så meget tryghed som muligt og det lyder som om at jeres dreng her har brug for at kunne sove i sengen sammen med far, på din plads. Derudover er det vigtigt at far og søn bruger så meget tid som muligt sammen og at far deltager i hele putteritualet - ikke kun når du ikke er hjemme, men også andre aftener. Her tænker jeg på at putteritualet starter allerede der, hvor han får aftengrød, kommer i bad, får ren ble, nattøj osv. på, får børstet tænder, får læst historie, sunget sang osv. Jo mere far tager del i at gøre disse ting, jo lettere har han også ved at kunne komme på banen, når og hvis jeres dreng vågner i løbet af natten.
Når du går i bad, så synes jeg at du skal tage ham med på badeværelset så han kan se dig og så du kan tale til ham imens. Og er du nødt til at gøre noget, hvor du ikke lige kan have ham hos dig, men har brug for lidt tid for dig selv, så er det naturligvis også okay. Her må du så forklare hvad du gør og gøre det kort og så trøste og berolige ham, når du er tilbage. Du kan f.eks. sagtens sige "mor går lige ud og tisser", så går du på badeværelset, han hører toiletrullen, hører du trækker ud, hører vandet tændes og slukkes og så kommer du ud igen. Han ved ikke hvad det du siger betyder, men han lærer at når du siger sådan, så hører han disse lyde og så er du tilbage igen derefter.
Det vil også være rigtig godt at lege gemmeleg med ham, så han hjælpes til at forstå at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig. Tag storesøster med i legen, det vil hun nyde og brug så tid på at finde hende sammen med din dreng - bed hende sig lyde og gå efter lyden, så han får opmærksomheden på at lytte og lede :)
Det er helt naturligt at små børn gerne vil spise fra forældrenes tallerken, også selvom de har samme mad på deres egen tallerken og jeg synes du skal give ham lov til at smage fra din.
Når han råber, så er det sandsynligvis for at være og føle sig som en del af det der foregår. Han hører at I taler sammen, griner, snakker med storesøster om hendes dag i børnehaven og han vil gerne være en del af snakken. Men han er stadig så lille at han ikke kan finde ud af det, han ved ikke hvordan man lytter eller taler sammen, han ved ikke hvornår man råber og siger lyde der ikke er rare og hvornår han er sjov at høre på - han taler bare, råber bare - fordi det er det han kan.
Prøv at inddrage ham lidt i jeres snak og anerkend at han råber og få ham til at sige lyde, som I synes er mere rare "sikke du kan råbe, kan du også sige som en hund - vov-vov" eller lignende.
Med hensyn til putning så skal det ikke tage en time og I kan ikke bruge metoden med at gå frem og tilbage, når han er ked af det. Han har tydeligt brug for at I er der, han har brug for at vide at I ikke forlader ham, at han ikke er alene og derfor skal I være der.
Måske skal han puttes senere end han bliver det lige nu, så han er mere parat til at sove, når han bliver puttet ... Men ellers skal I stille jer i nærheden og lave noget praktisk så han kan se jer og I kan tale lidt med ham - "jeg er lige her, læg du dig ned skat, nat-nat", så han hører at I er der og ikke skal ligge og være bange for at I går fra ham.
Det giver ikke dårlige vaner at sidde der, tværtimod. Det er vigtigt at han forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart. Det giver langt bedre grobund for gode søvnvaner senere hen. Men I skal ikke sidde der en time, han skal gerne kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter - ellers putter I ham sandsynligvis for tidligt ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske