Brev:
Hysterisk - 12 mdr.
19. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Hysterisk - 12 mdr.
Hej Helen
Vi har lidt forskellige "problemer" med vores dreng på snart 13 måneder. Han kom i vuggestue, da han var 10 mdr. og det går fint med det, men i starten var han ked af det, når jeg gik, men nu er det sjældent at han gør det.
Han er født til tiden og der har aldrig været sygdomsmæssige problemer med ham, udover at han har dræn i ørerne som han fik da han var 9 måneder p.g.a. ekstrem meget væske. Det har dog ikke givet den ønskede effekt mht. at sove bedre, det er bare kommet af sig selv ligeså stille, men er dog stadig et problem for os. Han er gået fra at vågne et sted mellem 2 og 6 gange om natten til en enkelt opvågning, men nu er problemet så at han ikke vil ligge sig til at sove i egen seng igen.
1. Han vågner et sted mellem 22-02 og han er så hysterisk at han kaster sig bagover, fordi han ikke vil lægge sig til at sove i sin seng. Jeg har derfor troet at det kunne skyldes væske på ørerne igen, fordi han ofte er forkølet, men så snart han kommer over i sengen til mig, så falder han i søvn igen. Det er efterhånden ved at være en irrititation for mig at jeg skal ligge med ham, fordi han ligger uroligt og samtidig rykker i mit hår, som han elsker at gøre når han er træt. Ikke noget der gør ondt, men jeg vil bare gerne have min seng for mig selv.
Det skal lige nævnes at han kun har sovet igennem 4 gange siden fødslen. Vi bliver tit spurgt om der er en sammenhæng mellem hvor meget han sover i løbet af dagen og det er der desværre ikke. Så vi vil gerne have gode råd til at få ham til at sove igennem?
2. Når han vågner om aften/natten, så kan min mand slet ikke bruges mere, det er udelukkende kun mig der kan få ham til at falde til ro og det er nu 2. gang indenfor en uge at han er nødt til at ringe efter mig, når jeg har været ude, fordi han efter en halv times bøvl med ham ikke kan få ham til at falde til ro. Hvad gør vi for at far kan bruges som trøst?
Nogle af de mindre problemer vi/jeg har:
3. Jeg kan ikke gå i bad om morgenen, uden han sidder udenfor bruseren og græder. Men da jeg jo skal i bad, inden jeg tager på arbejde, så synes jeg ikke rigtig jeg kan gøre andet? Jeg kan heller ikke gå på toilet før han nærmest skal sidde på skødet af mig, ellers bliver han ked af det. Kan jeg på en eller anden måde hjælpe ham af med at blive så ked af det, når han ikke lige er tæt på mig?
4. Han råber rigtig højt og meget ved måltider, så vi forsøger at tilbyde ham enten mælk eller mad, men maden smider han som regel på gulvet efter kort tid og så sidder han bare og råber højt. Vi får det samme som ham, og det virker som om han vil have vores mad, som jo er lig hans, så jeg forstår ikke helt hans reaktion. Jeg tænker ofte om vi skal vende ham væk fra bordet til han lærer at lade være med at råbe, men det synes jeg nu også virker så voldsomt.
3. Vi har forsøgt os med "gå væk i 3 minutter" metoden når han skal puttes, men han bliver dybt ulykkelig og har altid været ked af det ved putning. Det vi gør fast hver aften er at han får nattøj på, får sin flaske på værelset, børste tænder, synger og lægger ham så ned, siger godnat og går ud. Det har vi prøvet i 5 dage, men det tager stadig en times tid før han overgiver sig og vi bryder os begge to slet ikke om at det skal foregå på denne måde, så nu sidder vi hos ham indtil han falder i søvn. Han har ikke behov for at vi aer, holder i hånd eller lignende, bare det at han kan se vi er der. Men jeg er nervøs for at han så bliver vænnet til, at vi altid skal være ved ham til han falder i søvn?
I mellem alle de her problmer er han jo også en dejlig dreng, som er nysgerrig og glad. Han får godt med opmærksomhed og nærvær i løbet af dagen, så vi håber alle de her "problemer" løser sig med tiden, men at vi kan hjælpe det lidt på vej, så hverdagen bliver lidt nemmere. Det skal lige nævnes at han har en storesøster på 4 år og hende føler jeg til tider bliver "forsømt", fordi han kræver så meget opmærksomhed.
Håber du kan hjælpe os.
Venlig hilsen Gitte