Svar: Aktivering af barn
12. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter er rigtig god til at aktivere sig selv og at du er der, støtte og guide, når hun har brug for det - dejligt :)
Når jeg skriver at børn skal aktiveres i deres vågne perioder, så er det ofte i forbindelse med at man som forældre har svært ved at få sit barn til at sove. Mange børn powernapper dagen igennem og der er ikke tydelig adskillelse mellem, hvornår barnet er vågen og aktiv, og hvornår barnet sover. Det er denne tydelige adskillelse, man skal være opmærksom på at lave, så barnet får en fornemmelse af, hvornår det er aktiv tid og hvornår det er puttetid.
Det er vigtigt at barnet bliver stimuleret både mentalt og fysisk. Det er vigtigt at børn bruger sig selv motorisk, og for en pige i din datters alder, vil det være rigtig godt at tumle med hende, trille, øve krybe, øve kravle, øve sidde, trille bold - gerne forskellige størrelser fra små tennisbolde til en stor badebold, lave lyd osv. Ride-ranke-leg kan være rigtig sjovt:)
Kender du den gamle ride-ranke-leg, hvor hun sidder på dit skød med ansigtet mod dig:
- Først kommer bondemandens hest - gumpelis, tumpelis, gumpelis
- Så kommer herremandens hest - Trav, trav-trav, trav, trav-trav.
- Så kommer kongens hest - hoppigaloppi, hoppigaloppi og tilsidst sluttes af med at hun 'falder' ned mellem dine lår.
Bevægelserne på lårene bliver hurtigere og forventningens glæde er stor, fordi hun lærer at hun pludselig 'falder'.
Også lege som gi-og-tag leg kan være rigtig godt og giver også lidt mental stimulering. Du rækker hende et stykke legetøj, siger værsgo´, rækker hånden frem og siger "tak" og på den måde kan I skiftevis modtage og give :)
At komme ud at se, sidde op i barnevognen, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kommer forbi, tale om det hele, det er også med til at stimulere mentalt. Det giver en masse nye synsindtryk og nyt I kan tale om - evt. læse lidt i billedebøger, når I kommer hjem.
At spise selv er vigtig mental stimulering, ud over at barnet øver sig mundmotorisk. Det at give barnet kogte stykke blomkål, broccoli, en rugbrødsbjælke, skorpe eller lignende stimulerer også barnet rigtig godt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske