Svar: Aktivering af barn

12. maj 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart som om at din datter er rigtig god til at aktivere sig selv og at du er der, støtte og guide, når hun har brug for det - dejligt :)

Når jeg skriver at børn skal aktiveres i deres vågne perioder, så er det ofte i forbindelse med at man som forældre har svært ved at få sit barn til at sove. Mange børn powernapper dagen igennem og der er ikke tydelig adskillelse mellem, hvornår barnet er vågen og aktiv, og hvornår barnet sover. Det er denne tydelige adskillelse, man skal være opmærksom på at lave, så barnet får en fornemmelse af, hvornår det er aktiv tid og hvornår det er puttetid.

Det er vigtigt at barnet bliver stimuleret både mentalt og fysisk. Det er vigtigt at børn bruger sig selv motorisk, og for en pige i din datters alder, vil det være rigtig godt at tumle med hende, trille, øve krybe, øve kravle, øve sidde, trille bold - gerne forskellige størrelser fra små tennisbolde til en stor badebold, lave lyd osv. Ride-ranke-leg kan være rigtig sjovt:)

Kender du den gamle ride-ranke-leg, hvor hun sidder på dit skød med ansigtet mod dig:

- Først kommer ...

Annonce

... bondemandens hest - gumpelis, tumpelis, gumpelis
- Så kommer herremandens hest - Trav, trav-trav, trav, trav-trav.
- Så kommer kongens hest - hoppigaloppi, hoppigaloppi og tilsidst sluttes af med at hun 'falder' ned mellem dine lår.

Bevægelserne på lårene bliver hurtigere og forventningens glæde er stor, fordi hun lærer at hun pludselig 'falder'.

Også lege som gi-og-tag leg kan være rigtig godt og giver også lidt mental stimulering. Du rækker hende et stykke legetøj, siger værsgo´, rækker hånden frem og siger "tak" og på den måde kan I skiftevis modtage og give :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At komme ud at se, sidde op i barnevognen, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kommer forbi, tale om det hele, det er også med til at stimulere mentalt. Det giver en masse nye synsindtryk og nyt I kan tale om - evt. læse lidt i billedebøger, når I kommer hjem.

At spise selv er vigtig mental stimulering, ud over at barnet øver sig mundmotorisk. Det at give barnet kogte stykke blomkål, broccoli, en rugbrødsbjælke, skorpe eller lignende stimulerer også barnet rigtig godt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.