Brev:
Aktivering af barn
12. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Aktivering af barn
Hej Helen
Et KORT spørgsmål til en forandring :-)
Kan du komme med en uddybning af/nogle eksempler på hvad du mener når du siger at man skal sørge for at aktivere sit barn godt i de vågne perioder?
Min datter både triller og kryber og kan dermed komme lige derhen hvor hun gerne vil og så snart jeg lægger hende på gulvet er hun i aktivitet (har hun faktisk været lige siden hun lærte at trille, nu bare med større aktionsradius). Jeg er selvfølgelig i nærheden, snakker meget med (til) hende, giver hende lidt andet legetøj i ny og næ, flytter hende når hun kommer i nærheden af de forkerte ting (fx ledninger), leger lidt kuk-kuk, triller en bold hen til hende som hun fanger o.l. Men langt størstedelen af tiden underholder hun sig selv og selvom jeg sætter mig ned til hende er hun hurtigt på ekspedition.
Hun giver lyd fra sig når det bliver for kedeligt eller hun bliver sulten så jeg har egentlig opfattelsen af at det er fint at lade hende lege selv, så længe hun er tilfreds med det. Når hun bliver puslet synger jeg tit en sang. Og når hun vågner efter lur kører vi tit rundt i haven, mens hun sidder op, så hun kan se hvad der sker. Og så snakker vi selvfølgelig ifm. måltiderne.
Så jeg synes vi har meget kontakt og jeg synes hun er godt aktiveret men det er primært hende selv der aktiverer. Men er det nok? Eller bør jeg lege nogle bestemte lege/lave nogle bestemte øvelser med hende og fx sørge for at bruge en halv time på det hver dag?
På forhånd tak for endnu et svar