Svar: Av - han bider!

10. maj 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære familie

Når børn bider, river i hår, kradser eller lignende, så er det ofte fordi barnet mangler sprog. At barnet simpelthen mangler ord til at give verbalt udtryk for sine følelser og derfor reagerer fysisk.

Hos helt små børn som jeres dreng, handler det ofte om kærtegn der kammer over. Netop når I sidder og hygger, har det dejligt, nusser og putter, så får I et tandsæt i skulderen eller i låret. Det er ikke fordi han vil gøre jer ondt, men snarere et udtryk for "jeg elsker dig så højt, jeg kunne spise dig" og derfor er det vigtigt her ikke at skælde ham ud.

Det er også vigtigt at I forsøger at undgå at det sker, så jeres opgave nu, er at være ekstra opmærksomme og så flytte jer eller finde på alternative ting, som afleder ham, så han slet ikke kommer dertil, hvor han forløber sig og kommer til at bide.

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller rigtigt svært. Og jeres ...

Annonce

... dreng har slet ingen ord han endnu kan bruge her.

Når han bider kan det, ud over 'kærlighed' også skyldes andre ting og naturligvis sagtens være et udtryk for at gummerne er ømme fordi "tænderne er skudt frem som ukrudt!" :) Sørg for at han får noget at tygge på, nogle brødskorper, en rå gulerod eller lignende som kan stimulere hans lyst til at bide og gumle. Giv ham kvarte stykker rugbrød i stedet for hapsere og tænk generelt i mad med mere bid, så lysten til at bruge sine tænder stilles andre steder end i jer :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I må naturligvis gerne sige nej og sætte ham fra jer, som nu. Det reagerer han på med gråd og sådan må det så være - MEN, det er vigtigt at man ikke reagere for voldsomt, det er en svær balance, for man kan godt risikere at det at bide så bliver forstærket hos ham, det bliver ligesom noget der forventes eller noget han er nødt til at undersøge igen og igen. Derfor er det bedre, hvis I kan forsøge at undgå at det sker, og aflede ham eller trække jer, inden han som sagt forløber sig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte