Svar: At flytte med en 3 årige
9. maj 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Maibrit
Det vigtigste når man flytter og børn skal skifte sted at bo er at barnet har sine nære ting omkring sig. Det betyder at det er en rigtig god idé, at barnets ting er det sidste man pakker ned og det første man pakker op. Det er vigtigt at barnet ser sin seng, sit legetøj osv. som barnet kender sat frem, så barnet med det samme føler sig hjemme, fordi de kendte og trygge ting er der.
Derudover kan det være udmærket at barnet ikke er en del af selve flytningen hvis det hele bliver meget stresset og man som forældre naturligt ikke har tid til at tage sig af barnet. I givet fald, vil det være rigtig godt at lade ham passe af en bedstemor, en god veninde eller en anden, og så lade ham komme, når det meste er overstået og der er ro til at du kan tage dig af ham igen.
Det vil være super godt at besøge rækkehuset inden I skal flytte, så han ved hvor I skal hen og ved hvad det er I taler om. Det vil også være rigtig godt at betrygge og berolige i forhold til at han får sine ting med, stadig kan lege på legepladsen, gå i børnehaven, se sine venner osv. hvad der nu betyder meget for hans hverdag og som han kan være urolig for pludselig ændrer sig. Da I kun skal flytte 100 meter væk, vil hans hverdag jo være stort set som før :)
Gå på biblioteket eller køb børnebøger om at flytte. Der findes flere titler også billedebøger til børn fra ca 3 år. F.eks. "Det dejligste sted at bo" om en frø der skal finde et sted at bo, eller bogen "Nanna flytter" om hvor travlt de har, fordi de skal flytte og den vigtigste kasse er den med Nannas ting som også er det første der bliver sat på plads ...
Det at læse og tale om andre, vil kunne drage fine paralleller til det I skal opleve og vil på den måde godt kunne forbrede ham og også hjælpe ham med nogle af de tanker han får undervejs og efter :)
Da I skal flytte i løbet af 1½ måned, så vil det være rigtig fint at begynde at læse lidt om emnet nu og så i løbet af et par uger vise ham rækkehuset, hvor I skal bo og så småt begynde at tale med ham om at I skal flytte. På den måde giver I ham også mulighed for at bearbejde det lidt og stille spørgsmål, så godt han nu kan med den alder han har :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske