Svar: At flytte med en 3 årige

9. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

Det vigtigste når man flytter og børn skal skifte sted at bo er at barnet har sine nære ting omkring sig. Det betyder at det er en rigtig god idé, at barnets ting er det sidste man pakker ned og det første man pakker op. Det er vigtigt at barnet ser sin seng, sit legetøj osv. som barnet kender sat frem, så barnet med det samme føler sig hjemme, fordi de kendte og trygge ting er der.

Derudover kan det være udmærket at barnet ikke er en del af selve flytningen hvis det hele bliver meget stresset og man som forældre naturligt ikke har tid til at tage sig af barnet. I givet fald, vil det være rigtig godt at lade ham passe af en bedstemor, en god veninde eller en anden, og så lade ham komme, når det meste er overstået og der er ro til at du kan tage dig af ham igen.

Det vil være super godt at besøge rækkehuset inden I skal flytte, så han ved hvor I skal hen og ved hvad det er I taler om. Det vil også være rigtig godt at betrygge og berolige i forhold til at han får sine ting med, stadig kan lege på legepladsen, gå i børnehaven, se sine venner osv. hvad der nu betyder meget for hans ...

Annonce

... hverdag og som han kan være urolig for pludselig ændrer sig. Da I kun skal flytte 100 meter væk, vil hans hverdag jo være stort set som før :)

Gå på biblioteket eller køb børnebøger om at flytte. Der findes flere titler også billedebøger til børn fra ca 3 år. F.eks. "Det dejligste sted at bo" om en frø der skal finde et sted at bo, eller bogen "Nanna flytter" om hvor travlt de har, fordi de skal flytte og den vigtigste kasse er den med Nannas ting som også er det første der bliver sat på plads ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at læse og tale om andre, vil kunne drage fine paralleller til det I skal opleve og vil på den måde godt kunne forbrede ham og også hjælpe ham med nogle af de tanker han får undervejs og efter :)

Da I skal flytte i løbet af 1½ måned, så vil det være rigtig fint at begynde at læse lidt om emnet nu og så i løbet af et par uger vise ham rækkehuset, hvor I skal bo og så småt begynde at tale med ham om at I skal flytte. På den måde giver I ham også mulighed for at bearbejde det lidt og stille spørgsmål, så godt han nu kan med den alder han har :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.